wynajem aut carfree - rent a car fb
dymek Infolinia 24 H (+48) 794 500 550
wypożyczalnia samochodów Jesteśmy w całej polsce
PL
menu MENU

Wynajem samochodów z automatyczną skrzynią biegów – komfort i wygoda kierowcy

Wynajem samochodów z automatyczną skrzynią biegów – komfort i wygoda kierowcy

Wynajem samochodów cieszy się coraz większą popularnością. Wybór aut do wypożyczenia jest ogromny i pozwala klientom dobrać egzemplarze zgodne z ich osobistymi preferencjami. Decydując się na wynajem samochodu, warto jest rozważyć wybór modelu z automatyczną skrzynią biegów.

Wynajem auta to bardzo wygodne rozwiązanie w wielu przypadkach – podczas imprez okolicznościowych, w celu spełnienia marzenia o przejażdżce ukochanym pojazdem lub w razie awarii prywatnego środka transportu. Nierzadko mamy przy tym możliwość skorzystania z auta wyposażonego w automatyczną skrzynię biegów. Czy warto z niej skorzystać?

Zalety jazdy samochodem z automatyczną skrzynią biegów

Osoby, które po latach podróżowania samochodami z manualnymi skrzyniami biegów zdecydowały się na zakup samochodu z przekładnią automatyczną, bardzo często nie wyobrażają już sobie ponownej przesiadki na „manual”. Nic dziwnego – „automaty” znacznie podnoszą komfort podróżowania i mają szereg zalet, do których zaliczamy przede wszystkim:

  • znacznie łatwiejsze i wygodniejsze poruszanie się po mieście (zwłaszcza w korkach);
  • płynną i szybką zmianę biegów, co jest szczególnie mocno zauważalne w nowoczesnych przekładniach (np. DSG);
  • o wiele przyjemniejsze i mniej męczące pokonywanie długich tras;
  • kilka trybów jazdy, co ma znaczący wpływ na zużycie paliwa oraz łatwość podróżowania w różnych warunkach pogodowych i drogowych (dotyczy to zwłaszcza SUV-ów i samochodów terenowych);
  • brak pedału sprzęgła – operuje się tu wyłącznie pedały hamulca i gazu, co znacznie ułatwia skoncentrowanie się sytuacji na drodze.

Automatyczna skrzynia biegów – wady

Mimo że przekładnie automatyczne mają wiele zalet, to oczywiście posiadają również pewne wady. Należą do nich przede wszystkim ewentualne awarie, które w przypadku najbardziej skomplikowanych konstrukcji mogą okazać się bardzo kosztowne. Bez względu na to, czy poruszamy się samochodem klasy premium, czy kompaktowym, naprawa przekładni automatycznej jest zawsze droższa od manualnej. Ponadto tzw. klasyczne „automaty” działają wolniej od dwusprzęgłowych oraz charakteryzują się nieco wyższym zużyciem paliwa.

Jak jeździć samochodem z automatyczną skrzynią biegów?

Mogłoby się wydawać, że jazda autem z przekładnią automatyczną nie wymaga od nas wielkich umiejętności. Jeśli jednak będziemy się z nią nieumiejętnie obchodzić, to w najgorszym wypadku możemy doprowadzić do awarii tego kosztownego podzespołu. Jak zatem korzystać z tego urządzenia?

Przy lewarku od automatycznej przekładni znajduje się kilka pozycji – P, R, N oraz D, które oznaczają:

  • P (Parking) – lewarek położony jest w tej pozycji oznacza, że koła napędzające pojazd są zablokowane. Wybiera się ją na czas parkowania.
  • R (Reverse) – bieg wsteczny. W żadnym wypadku nie można go włączać w trakcie jazdy (nawet jeśli auto powoli toczy się do tyłu).
  • N (Neutral) – w tej pozycji koła nie są ani napędzane, ani zablokowane (można swobodnie przepchnąć samochód).
  • D (Drive) – tryb jazdy do przodu. Przy wciskaniu pedału gazu przekładnia zmienia biegi na wyższe, natomiast podczas hamowania – redukuje je, dostosowując poszczególne biegi do prędkości.

Prawidłowa obsługa automatycznej skrzyni biegów wymaga od kierowców zatem podstawowej wiedzy na temat jej użytkowania. Przede wszystkim trzeba pamiętać, że podczas jazdy nie można zmieniać położenia dźwigni. Niektórzy kierowcy użytkujący na co dzień auta z przekładnią manualną mają w zwyczaju wrzucanie „luzu”, aby swobodnie dotoczyć się do skrzyżowania. W przypadku „automatów” takie postępowanie jest surowo zabronione – nie wolno wrzucać pozycji „N” czy też „P”. Gdybyśmy przez przypadek wybrali drugą opcję podczas jazdy, doprowadzilibyśmy do gwałtownego wyhamowania samochodu i zniszczenia przekładni. Każda zmiana położenia wybieraka powinna dokonywana wtedy, kiedy samochód jest całkowicie zatrzymany. Przy obsłudze skrzyni automatycznej musimy również pamiętać o właściwym postępowaniu w przypadku konieczności holowania pojazdu. Niestety, dystans pozwalający na holowanie samochodów z „automatem” jest ograniczony, a w niektórych modelach wykonywanie tej czynności jest wręcz zabronione – konieczne jest wezwanie lawety.

Automatyczna skrzynia biegów

Jak ruszać autem z automatyczną skrzynią?

Kiedy włączamy silnik i przełączamy ustawienia w samochodzie wyposażonym w automatyczną skrzynię biegów, musimy pamiętać, aby wcisnąć pedał hamulca (dotyczy to przełączania każdego trybu – „P”, „R”, „N” i „D”). W ten sposób unikniemy niekontrolowanego ruszenia z miejsca. Nie zaleca się również bardzo dynamicznego ruszania (z głęboko wciśniętym pedałem gazu) – takie zachowanie bardzo szkodzi przekładni, ponieważ naraża ją na duże przeciążenia. Ważne jest również odpowiednie zatrzymywanie się – osoby przesiadające się z „manualu” na „automat” często wciskają naraz pedał hamulca i gazu. Jest to spowodowane brakiem przyzwyczajenia – w pierwszym przypadku wciska się naraz sprzęgło i hamulec. Takie działanie również prowadzi do uszkodzenia przekładni. Stąd bardzo ważne jest nauczenie się tego, jak korzystać z automatycznej skrzyni biegów.

Samochody z automatyczną skrzynią biegów – przegląd naszych modeli

Carfree ma swojej ofercie szeroki wybór pojazdów z przekładniami automatycznymi. Dotyczy to różnych segmentów – zaczynając od C+ (Opel Astra sedan, Nissan Juke), poprzez segment D (m.in. Kia Optima, Mazda 6), a kończąc na samochodach klasy premium (BMW 5, Mercedes klasy A AMG). Dla osób planujących podróż i chcących wynająć duży, pakowny samochód, mamy w ofercie SUV-y, takie jak Volvo XC 60 i Nissan Qashqai.

Jeśli ktoś nie wie, jaki pojazd wybrać, oczywiście może zwrócić się do naszych specjalistów. Służą oni pomocą i pomogą w podjęciu najlepszej decyzji.