Aktualności

2019-02-21

 

Odbiór auta z wypożyczalni – Podpowiadamy na co zwrócić uwagę?

2019-02-21
Odbiór auta z wypożyczalni – Podpowiadamy na co zwrócić uwagę?

Wypożyczenie samochodu to bardzo wygodna możliwość, dzięki której można przez krótszy lub dłuższy czas korzystać z nieswojego auta. Z opcji tej korzysta się w różnych sytuacjach, ale najczęściej wtedy, gdy pojazd potrzebny jest np. na weekendowy wyjazd, delegację czy dotarcie w miejsce, do którego nie dojeżdża komunikacja miejska. Na wynajem decydują się nie tylko osoby fizyczne, ale również różnego rodzaju firmy, którym nie opłaca się kupować własnej floty pojazdów. Rozwiązanie to cieszy się coraz większą popularnością, ale by uniknąć przykrych niespodzianek, warto wiedzieć, na co zwrócić uwagę podczas odbioru samochodu.

Na co zwrócić uwagę przy wynajmie samochodu

Kwestią, na którą trzeba zwrócić szczególną uwagę, jest dzienny limit przejechanych kilometrów. Zapis ten znajduje się w umowie – koniecznie trzeba go sprawdzić, ponieważ niektóre wypożyczalnie samochodów pobierają dodatkowe opłaty za przekroczenie takiego limitu. Najlepiej więc zdecydować się na taką firmę, w której limit kilometrów dla rezerwacji krótkoterminowych nie obowiązuje. Chodzi tu o wynajem do jednego miesiąca. W przypadku, gdy auto będzie wypożyczone na okres powyżej jednego miesiąca, limit kilometrów wynosi 3 tysiące, przy czym może być zwiększony na życzenie klienta.

Przed podpisaniem umowy wypożyczenia samochodu trzeba też zwrócić uwagę na to, czy pobierane są dodatkowe opłaty, jeśli samochód po zwróceniu będzie musiał być sprzątnięty. Część wypożyczalni pobiera też opłaty za odbiór samochodu w niektórych lokalizacjach. Kwestią, którą także trzeba wziąć pod uwagę, jest kaucja. W profesjonalnych wypożyczalniach kaucja pobierana jest wyłącznie od osób, które nie mają obywatelstwa polskiego. Opłata ta pobierana jest od wszystkich w sytuacji, gdy wypożyczane jest auto z segmentu premium – zwykle wynosi ona ok. 3 tysiące złotych. Samochód należy zwrócić w stanie nienaruszonym, ponieważ tylko wtedy kaucja jest w całości oddawana.

Jedną z najważniejszych kwestii jest ubezpieczenie, w tym nie tylko OC i NNW, ale również AC i Assistance. Dzięki temu można mieć pewność, że w razie uszkodzenia w wyniku wypadku lub awarii klient nie będzie obciążony kosztami naprawy. Koniecznie trzeba też dowiedzieć się, jak wygląda kwestia tankowania. W profesjonalnych wypożyczalniach samochód jest zatankowany, a przy zwrocie stan paliwa musi być taki sam.

Sprawdzenie stanu samochodu przed i po wynajmie

Kwestią bardzo ważną jest protokół odbioru pojazdu. Przed złożeniem na nim podpisu warto dokładnie obejrzeć auto i zaznaczyć w protokole wszystko to, co wzbudza wątpliwości, np. rysyzadrapaniauszkodzenia tapicerki czy inne widoczne problemy. Jest to bardzo ważne, ponieważ przy odbiorze klient może być obciążony dodatkowymi opłatami za wszelkie drobne uszkodzenia, stąd też warto zwrócić na to uwagę zarówno przed, jak i po wynajmie. Podpisanie protokołu odbioru sprawia, że klient przyjmuje odpowiedzialność za każdą istniejącą szkodę, choćby doszło do niej z winy poprzedniego użytkownika pojazdu, a wypożyczalnia po prostu jej nie dostrzegła.

Samochód najlepiej sprawdzać przy dobrym oświetleniu – jeśli jest to niemożliwe, to informacja o tym powinna być wpisana do protokołu. W razie jakichkolwiek wątpliwości, np. gdy według pracownika wypożyczalni rysa jest zbyt mała, by wpisać ją w protokół, warto zrobić jej zdjęcie telefonem komórkowym. Niemniej istotne jest sprawdzenie stanu tapicerki, ponieważ nowa kosztuje naprawdę sporo. Wnętrze trzeba też sprawdzić pod kątem uszkodzeń deski rozdzielczej czy brakujących elementów. Przy oddawaniu pojazdu należy trzymać się tego, co zostało zapisane w protokole odbioru i oddać samochód w takim samym stanie, w jakim został wypożyczony.

Jak uniknąć niesłusznego obciążenia za szkody przy wynajmie samochodów?

Wypożyczenie samochodu to bardzo wygodne rozwiązanie, ale niekiedy stanowi prawdziwą drogę przez mękę. Dotyczy to przede wszystkim sytuacji, gdy auto oddawane jest w stanie innym niż było odbierane. Problemem są często nie tylko poważniejsze uszkodzenia, ale nawet pojedyncze rysy na karoserii czy drobne wgniecenia. Warto więc pamiętać o tym, by sprawdzić samochód przy odbiorze oraz przed oddaniem, ponieważ dzięki temu można uniknąć obciążenia za szkody. Wszelkie uszkodzenia, które zostaną zauważone już po podpisaniu protokołu, należy zgłosić jak najszybciej – profesjonalne wypożyczalnie najczęściej zgadzają się wpisać je do protokołu.

Dobrym rozwiązaniem jest także ubezpieczenie, które znosi z klienta obowiązek zapłacenia za szkody. Dobre wypożyczalnie takie ubezpieczenie mają w pakiecie, więc klient może mieć pewność, że jeśli pojawi się jakikolwiek problem, to nie będzie obciążony kosztami naprawy. Cena takiego ubezpieczenia wcale nie musi być wysoka – wiele zależy w tej kwestii od konkretnej wypożyczalni samochodów.

Wskazówki jak przygotować się na wynajem samochodu

Wypożyczalnie samochodów najczęściej oferują swoje usługi osobom, które ukończyły 21 rok życia i mają prawo jazdy przynajmniej od roku. Przy podpisywaniu umowy niezbędne jest okazanie prawa jazdy oraz innego dokumentu potwierdzającego tożsamość, np. dowodu osobistego. Warto pamiętać o tym, że jeśli auto ma prowadzić także inny kierowca, to jego dokumenty również należy pokazać przy podpisywaniu umowy. Na pewno dobrze mieć przy sobie telefon, aby wykonać zdjęcia szkód, jeśli będzie taka potrzeba.

 
Logo
  • Instagram
  • Facebook
CarFree Sp. z o.o.

NIP: 521 369 56 26

REGON: 361388616

Infolinia 24/7
Obsługa rezerwacji
Dział marketingu
Biuro obsługi klienta
Dział księgowości
Wynajem średnioterminowy (od 30 dni)
Klauzula informacyjna

Szanujemy Twoją prywatność i dbamy o ochronę Twoich danych osobowych. W celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania serwisu stosujemy pliki cookie. Możemy również wykorzystywać pliki cookie własne oraz pliki cookie naszych partnerów w celach analitycznych i marketingowych, w szczególności w celu dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji. Korzystanie z plików cookie analitycznych, marketingowych i funkcjonalnych wymaga Twojej zgody. Klikając 'Akceptuj wszystko powyższe', wyrażasz zgodę na ich używanie. Jeśli chcesz dostosować swoje zgody dla nas i naszych partnerów, kliknij 'Zmień swoje preferencje'. Pamiętaj, że masz prawo w dowolnym momencie wycofać udzieloną zgodę, zmieniając ustawienia plików cookie w swojej przeglądarce internetowej lub w ustawieniach serwisu

Przetwarzanie Twoich danych osobowych związane z korzystaniem z plików cookie w celach wyżej wymienionych jest prowadzone przez CarFree sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (02-677), ul. Cybernetyki 5, będącego administratorem danych. W niektórych przypadkach administratorami danych mogą być również nasi partnerzy. Szczegółowe informacje na temat korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie oraz przetwarzania Twoich danych osobowych, w tym dotyczące Twoich uprawnień, zawarte są w naszej Polityce prywatności.

Czytaj treść polityki prywatności

Poniżej możesz ustawić swoje preferncje dotyczące polityki plików cookies.


Ustawienia ciasteczek

Poniżej możesz ustawić swoje preferncje dotyczące polityki plików cookies.


 
(+48) 794 500 550
rozpocznij chat