Parkowanie równoległe tyłem i przodem - jak parkować równolegle?

W zatłoczonej przestrzeni miejskiej, gdzie wolne miejsca parkingowe są zwykle niewiele większe od samego pojazdu, parkowanie równoległe może być nie lada wyzwaniem. To manewr wymagający precyzji, dobrego oszacowania odległości oraz sprawnego manewrowania.
Mimo ćwiczenia go podczas przygotowań do egzaminu na prawo jazdy, początkującym kierowcom może sprawić on wiele trudności. Z naszego artykułu dowiesz się cennych wskazówek technicznych, dzięki którym manewr parkowania równoległego tyłem oraz przodem można wykonać łatwo i bezpiecznie.
Parkowanie równoległe - podstawowe informacje
Manewr parkowania w sposób równoległy, jak sama nazwa wskazuje, polega na zaparkowaniu pojazdu równolegle do krawężnika, czyli inaczej mówiąc - wzdłuż ulicy. W efekcie tworzy się sznur aut, w którym jedno jest zaparkowane za drugim. Taki sposób parkowania często jest praktykowany na osiedlach mieszkaniowych i w centrach miast, gdzie konieczne jest maksymalne wykorzystanie dostępnej przestrzeni. W zależności od sposobu zajmowania miejsca parkingowego, można wyróżnić dwie główne techniki: parkowanie równoległe tyłem i przodem.
Samo parkowanie to nie wszystko, bo wyzwaniem jest też znalezienie miejsca parkingowego. Nie wszędzie bowiem można wykonać parkowanie równoległe. Trzeba pilnować zarówno znaków zakazu, jak i odległości. Przepisy ruchu drogowego zabraniają między innymi parkowania w odległości mniejszej niż 10 metrów od przejścia dla pieszych i mniejszej niż 15 metrów od przystanku autobusowego lub tramwajowego. Za niezastosowanie się do przepisów grozi mandat w wysokości nawet 300 zł.
Zwłaszcza parkowanie równoległe tyłem wymaga od kierowcy wprawy i precyzji. W przeciwnym razie narażamy się na uszkodzenie pojazdu swojego i innych osób, co pociąga za sobą niepotrzebne problemy i koszty. Gdy wykonujesz parkowanie równoległe pojazdem wyposażonym w czujniki parkowania czy kamery cofania, masz zdecydowanie ułatwione zadanie. Jeszcze prościej jest wtedy, gdy masz samochód z systemem Park Assist, bo wówczas to auto wykonuje za Ciebie większość czynności. Mimo wszystko warto jednak nauczyć się tego manewru, aby potrafić poradzić sobie w różnych okolicznościach, np. wtedy, gdy pojawi się konieczność podróżowania zastępczym autem, w którym nie ma systemów wspomagania parkowania.
W przypadku parkowania równoległego istnieje kilka zasad, o których należy pamiętać. Przede wszystkim pojazd nie może wystawać na jezdnię, bo w przeciwnym razie ryzykujemy, że któryś z przejeżdżających samochodów o nas zahaczy. Jeżeli nie ma wystarczającej ilości miejsca, może to wiązać się z koniecznością częściowego zaparkowania na chodniku.
Ważne jest też myślenie o samochodach, które znajdują się przed nami i za nami, aby nie zablokować innych kierowców. Nie można stawiać swojego auta tuż przy ich zderzakach, bo może to spowodować problemy z późniejszym wyjazdem.
Parkowanie równoległe tyłem krok po kroku
Manewr parkowania równoległego tyłem należy rozpocząć od znalezienia odpowiedniej przestrzeni do parkowania. Poszukaj miejsca parkingowego, najlepiej takiego, które ma kilka metrów długości więcej niż Twój pojazd. Pamiętaj, by sygnalizować swoje zamiary kierunkowskazem. Tego rodzaju ruch zazwyczaj wiąże się z parkowaniem po prawej stronie ulicy, więc włącz odpowiedni kierunkowskaz.
Jak ustawić pojazd?
Aby zaparkować równolegle tyłem zacznij od ustawienia samochodu równolegle do pojazdu, za którym chcesz zaparkować. Powinieneś znajdować się blisko niego - w odległości około pół metra. Następnie wrzuć bieg wsteczny i delikatnie cofaj do tyłu.
Kiedy rozpocząć skręcanie?
W momencie, gdy tylne koła Twojego pojazdu będą mniej więcej na wysokości tylnego zderzaka znajdującego się obok auta, skręć kierownicę maksymalnie w kierunku miejsca postojowego, które chcesz zająć i sprawdź, czy inni uczestnicy ruchu nie blokują Twojego manewru. Jeśli wszystko jest w porządku, zacznij cofać pod kątem wynoszącym około 45 stopni. Jeżeli zorientujesz się, że obrałeś zły kąt, zatrzymaj się i wykonaj korektę.
Kiedy zakończyć skręcanie?
Obserwuj lewe lusterko. Gdy w całości zobaczysz w nim samochód zaparkowany za Tobą, wyprostuj kierownicę, a gdy prawy narożnik Twojego pojazdu znajdzie się na wysokości lewego tylnego reflektora pojazdu stojącego przed Tobą, odkręć kierownicę maksymalnie w drugą stronę i wyrównaj pozycję tak, by była zgodna z innymi samochodami zaparkowanymi w jednej linii. Zadbaj też o to, aby znajdować się pośrodku miejsca parkingowego, czyli aby podobna odległość była zachowana przed i za pojazdem. Na zakończenie manewru parkowania równoległego tyłem zgaś silnik i zaciągnij hamulec ręczny. Podczas wysiadania jeszcze raz upewnij się, że pojazd znajduje się możliwie najbliżej krawężnika i nie wystaje na jezdnię.
Parkowanie równoległe przodem krok po kroku
Choć równoległe parkowanie przodem może pozornie wydawać się łatwiejsze, to jest tak tylko pod warunkiem, że miejsce parkingowe zapewnia odpowiednio dużo przestrzeni. W innym wypadku to parkowanie równoległe tyłem może być prostsze i wymagać mniej korekt.
Jak ustawić pojazd?
Aby wykonać parkowanie równoległe przodem pomiędzy samochodami stojącymi wzdłuż drogi, upewnij się, że miejsce parkingowe oferuje wystarczającą przestrzeń i włącz kierunkowskaz. Następnie zrównaj się z pojazdem, przed którym chcesz zaparkować. Przód auta powinien znaleźć się obok jego przodu. Następnie delikatnie rusz do przodu.
Kiedy zacząć skręcać?
Gdy zaczniesz mijać pojazd, skręć kierownicą w docelowym kierunku. Parkowanie równoległe przodem, w odróżnieniu od innych sposobów parkowania, nie wymaga maksymalnego skrętu, ale im mniejsza przestrzeń między wami, tym mocniej trzeba skręcić. Następnie dojedź możliwie blisko krawężnika, odkręć kierownicę w drugą stronę, aby wyprostować koła i wyrównaj swoją pozycję. W razie potrzeby dokonaj niezbędnych korekt, tak by zaparkować blisko krawężnika i przy zachowaniu odpowiednigo odstępu od samochodu stojącego przed i za Tobą. Po zakończeniu manewru parkowania równoległego przodem wyłącz kierunkowskaz i użyj hamulca ręcznego. Wysiadając z zaparkowanego samochodu upewnij się, że auto nie wystaje na jezdnię.
Nauka najtrudniejszych manewrów parkowania z CarFree
Jeżeli parkowanie równoległe tyłem albo przodem sprawia trudność, warto poćwiczyć ten manewr. Na początek, aby zapewnić sobie dużą przestrzeń do parkowania i nie ryzykować stłuczką, najlepiej podjąć naukę na placu manewrowym. Gdy poczujesz się pewniej i wyćwiczysz robienie tego manewru w szybkim tempie, można spróbować wykonać go w warunkach ulicznych.
Chcesz potrenować parkowanie, ale nie masz auta? A może jesteś przed decyzją dotyczącą zakupu własnego pojazdu i chcesz przekonać się, jak wygląda parkowanie przy różnej długości samochodu? Nasza wypożyczalnia aut może być cennym wsparciem w takich sytuacjach. Wynajmij samochód i ćwicz do woli! W naszych pojazdach nie brakuje inteligentnych systemów ułatwiających cofanie i parkowanie, dlatego z ich pomocą żaden manewr nie będzie dużym wyzwaniem. Sprawdź naszą szeroką ofertę i wynajmij auto na dowolny okres czasu i na atrakcyjnych warunkach.
W CarFree bardzo dbamy o bezpieczeństwo i świadomość naszych klientów, dlatego regularnie przygotowujemy różnego rodzaju materiały edukacyjne, które pomogą Ci w uczeniu się najtrudniejszych manewrów drogowych. Zapraszamy do przejrzenia naszych pozostałych artykułów dostępnych na blogu.
Najczęściej zadawane pytania
1. Czy mogę skorzystać z usługi wypożyczenia, aby lepiej przygotować się do egzaminu na prawo jazdy?
Niestety, udostępniamy samochody jedynie kierowcom spełniającym warunek posiadania prawa jazdy od roku lub dłużej oraz warunek wiekowy - ukończone 21 lat.
2. Jakie dokumenty muszę zabrać ze sobą, udając się po odbiór pojazdu?
Zgłaszając się po odbiór, weź ze sobą paszport/dowód osobisty i prawo jazdy.
3. Czy mogę udostępniać auto innym kierowcom?
Jeżeli pojazd ma być prowadzony przez innych kierowców, musisz zgłosić ten fakt podczas rezerwacji. Każdy dodatkowy kierowca to koszt w wysokości 10 zł dziennie.
Data aktualizacji artykułu: 13.02.2025