Paliwo E10 - nowe paliwo na stacjach, czyli benzyna E10
Od 1 stycznia 2024 roku pojawiło się nowe paliwo. Na stacjach benzynowych paliwo E10 zastąpiło popularną benzynę 95E5. Polska jednak nie jest wyjątkiem w tej kwestii. Benzynę E10 przed nami zaczęto stosować już w 18 krajach Unii Europejskiej. Mogliśmy nawet nie zauważyć, że z niej korzystaliśmy. Co się kryje pod symbolem E10? Jakie jest zastosowanie bioetanolu? Czy to paliwo nadaje się do każdego samochodu? W poniższym artykule udzielamy odpowiedzi na te pytania.
Benzyna E10 – czym jest nowe paliwo na stacjach benzynowych?
Zobaczyłeś nowy symbol i zastanawiasz się, czym jest nowe paliwo na stacjach benzynowych? Otóż benzyna E10, to nowe paliwo 95-oktanowe, które w swojej zawartości ma do 10 proc. Biokomponentów ePURE bioetanol. Tym biokomponentem zastosowanym w nowym paliwie jest alkohol – bioetanol. Najczęściej pozyskuje się go ze zbóż (kukurydzy, pszenicy).
Wymóg oferowania paliwa E10 obowiązuje wszystkich sprzedawców paliw transportowych, którzy funkcjonują na terenie Polski. Dotyczy to zarówno dużych koncernów, jak i sprzedawców prowadzących pojedyncze stacje benzynowe. Obowiązek ten wszedł w życie 1 stycznia. Od tej pory każda dostarczana benzyna zawiera wyłącznie biododatek E10. Dystrybutory paliwa ora pistolety będą miały nowe oznakowanie. Ma to wpłynąć na redukcję emisji gazów cieplarnianych.
Dowiedz się więcej o nowym rodzaju paliwa ciekłego wykorzystywanego do naszych samochodów
Wielu zastanawia się, co w sytuacji, kiedy w zbiorniku przeznaczonym na nową benzynę znajdują się jeszcze resztki tej starej 95 E5. Paliwo E10 można mieszać z paliwem E5. Taka mieszanka jest nawet zalecana dla pojazdów, które są rzadko używane. Zwiększenie zawartości bioetanolu będzie zachodziło stopniowo, nie odczujesz żadnej różnicy. Warto jednak pamiętać o ty, że im wyższa zawartość etanolu, tym większa zdolność absorbcji wody. Jeśli nie będziemy tankować nowego paliwa zbyt często, nasze auto może być narażone na coraz częstsze usterki dotyczące obecności wody w układzie zasilania, a ostateczności uszkodzenie układu paliwowego. Nie chcesz martwić się awariami? Skorzystaj z usługi wynajmu samochodów.
Czy paliwo E10 pasuje do każdego napędu pojazdu samochodowego?
Kiedy nie należy tankować takiego paliwa? Nowe samochody nie będą mieć żadnych problemów z nowym paliwem. Nie powinny mieć go również w większości samochodu kilkuletnie. Aby sprawdzić młodsze auta, czy mogą jeździć na benzynie silnikowej z większą ilością biododatków, należy zajrzeć pod klapę wlewu paliwa. Najczęściej to właśnie tam znajduje się naklejka, która potwierdza dostosowanie samochodu do nowego paliwa E10. Dzieje się to z konieczności graficznego informowania klienta. Właściciele starszych pojazdów muszą liczyć się z tym, że takie auta nie mają tego typu oznaczeń i w takim przypadku najlepiej jest skorzystać ze strony Ministerstwa Klimatu i Środowiska (MKiŚ), które udostępnia specjalną wyszukiwarkę modeli. Jeśli nie znajdziemy tam swojego modelu samochodu, możemy po prostu zajrzeć do wnętrza klapy wlewu paliwa lub sprawdzić instrukcję obsługi pojazdu oraz dokumenty pojazdu bądź skontaktować się z producentem pojazdu. Jeśli wciąż nie będziemy mieć pewności, czy paliwo pasuje do napędu pojazdu samochodowego, możemy skorzystać ze standardowej benzyny E5, która od tego roku dostępna jest jako paliwo 98-oktanowe.
Których samochodów nie tankować benzyną E10?
Nowe paliwo E10 może zaszkodzić samochodom z silnikami gaźnikowymi. Nie powinno się go wlewać także do pojazdów z pierwszymi silnikami charakteryzującymi się bezpośrednim wytryskiem. Najczęściej są to auta z grupy m.in. Volkswagen (silniki TSI i TFSI), Volvo, Mitsubishi i Mercedes (silniki CGI z lat 2002-2005). Dlaczego tak się dzieje? W tamtych latach nie przewidywano pracy silnika w tak wysokiej temperaturze, w związku z czym problemem może stanowić uszczelnienie. Mogą one zostać wydmuchane spod głowicy razem ze wszystkimi elementami, które są gumowe. Co więcej, wprowadzane sukcesywnie nowe paliwo, w związku z hydroskopijnością bioetanolu, przyciąga wilgoć z otoczenia, co znowu zwiększa korozyjność wszystkich elementów, nawet układu wydechowego, elementów aluminiowych bądź zbiornika paliwa.
W jaki sposób sprawdzić, czy benzyna E10 jest bezpieczna dla naszego samochodu?
Sprawdzenie należy zacząć od spojrzenia na wlew paliwa. Jeśli na klapie wlewu paliwa znajdują się symbole E5 i E10 to znaczy, że nasz samochód jest jak najbardziej dostosowany do wymogów nowego paliwa. Kolejnym sposobem na upewnienie się, że możemy wlać do naszego silnika, jest wyszukiwarka uruchomiona przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ma ona za zadanie sprawdzić kompatybilność samochodów z paliwem E10. Wystarczy podać markę, model samochodu oraz rocznik i dostaniemy informację, czy taki skład benzyny silnikowej jest bezpieczny dla naszego auta. Warto jednak zaznaczyć, że jest to nowy system i może zawierać błędy. Dowiedz się także, czym grozi wlanie benzyny do diesla.
Benzyna E10 to nie Polski wynalazek
Dobrze jeszcze raz podkreślić, że to nowe paliwo na stacjach nie jest naszym rodzimym wynalazkiem. Tego typu paliwo transportowe sprzedawane jest także m.in. w Europie, Australii i Stanach Zjednoczonych. Przewiduje się, że ten dodatek bioetanolu nie wpłynie bardzo na wzrost zużycia paliwa. Należy też pamiętać, że benzyna 98 nie zmieni się i będzie dostępna w formacie E5. Jeśli nasze auto jest dostosowane do benzyny E10, można spokojnie mieszać z paliwem 98 w swobodnych proporcjach.
Już od kilku lat benzyna E10 uznawana jest za wzorcową. To właśnie na niej testuje się niektóre samochody, szczególnie w odniesieniu do emisji i osiągów. Ta benzyna ma ślad węglowy mniejszy o ok.70% przy zestawieniu z różnymi paliwami kopalnymi, np. benzyny pochodzącej z przeróbki ropy naftowej.