Pierwszy samochód elektryczny – kiedy powstał pierwszy samochód elektryczny?
Choć dla wielu samochód elektryczny może uchodzić za innowacyjny i przyszłościowy, funkcjonowały one już wcześniej. Pojazdy elektryczne mają już blisko 200 lat, a ich historia jest tak samo ciekawa, jak i nieznana. Nie zmienia to jednak faktu, że pierwszy samochód elektryczny wyznaczył dalszy rozwój wydarzeń. Kiedy powstał pierwszy samochód elektryczny i jak wyglądał? Przeczytaj poniższy artykuł i poznaj pierwszego elektryka.
Kiedy pojawiły się pierwsze samochody elektryczne?
Choć w powszechnej świadomości to Elon Musk i jego firma Tesla kojarzą się z samochodami elektrycznymi, pierwsze pojazdy z napędem elektrycznym pojawiły się już w XIX wieku. Kiedy powstał pierwszy samochód elektryczny? Niestety, dokładna data tego wydarzenia nie została ustalona. Uważa się jednak, że samochody z takim napędem powstawały już w latach 70. XIX wieku. Już wtedy eksperymentowano z różnymi bateriami, silnikami czy całymi konstrukcjami. Chciano stworzyć skuteczny pojazd zasilany energią elektryczną. Za jednego z pionierów w dziedzinie pojazdów elektrycznych uznaje się Thomasa Devenporta, który już w 1834 roku zbudował powóz z baterią galwanicznej Volty. Nie był to jednak samochód w dzisiejszym tego słowa znaczeniu, lecz z pewnością zapoczątkował erę samochodów elektrycznych. Zastosowanie silnika elektrycznego do napędu pojazdu zaczęło cieszyć się popularnością dopiero w drugiej połowie XIX wieku. W 1884 roku Thomas Parker zbudował pierwszy samochód elektryczny. Ten trójkołowy pojazd osiągał prędkość 18 km/h. Moc silnika zastosowanego przez Parkera wynosiła 2,5 KM. Bateria kwasowa natomiast zapewniała elektrykowi zasięg ok. 25 km.
Ten i inne modele, które zaczęły powstawać, cieszyły się dużą popularnością wśród zamożnych konsumentów. Samochody elektryczne zachwycały cichą pracą oraz łatwością prowadzenia i ogólnie obsługi. Pod koniec XIX wieku na ulicach angielskich miast zaczęły pojawiać się elektryczne karety. Rozwijały one prędkość do 14,4 km/h i mogły pochwalić się zasięgiem do 48 km. Takich pojazdów używano jako taksówki również na ulicach Berlina, Paryża czy Nowego Jorku. Rekord prędkości samochodów elektrycznych padł w 1898 roku i wynosił 63,2 km/h. Niestety, używane wówczas baterie były bardzo ciężkie, a zasięg stosunkowo niewielki. Wszystkie zalety natomiast nie rekompensują kosztów wykonania i problemów związanych z ładowaniem baterii, dlatego nie można mówić o przyjęciu się pojazdów elektrycznych. Zwolennicy aut elektrycznych jednak nie poddawali się i 24 kwietnia 1899 roku „Jamais Contente" – samochód w kształcie pocisku – ustanowił nowy rekord prędkości. Wynosiła ona 105,9 km/h. Rok później swojej premiery doczekał się samochód elektryczny z napędem na przednią oś. Jego konstruktorem był 25-letni Ferdinand Porsche. Auto mogło pokonać dystans 50 km z maksymalną prędkością 50 km/h.
Samochód elektryczny – poznaj jego historię
W rozwoju samochodów elektrycznych przeszkodę stanowił równoczesny rozwój samochodów spalinowych i taniego paliwa. Samochody benzynowe były bardziej dostępne, dlatego zainteresowanie samochodami elektrycznymi stopniowo zaczęło spadać, a produkcja elektryków ulegała coraz większym ograniczeniom. Kluczową rolę w rozwoju samochodów elektrycznych odegrał znany ze swoich osiągnięć w dziedzinie elektryczności, Thomas Edison. Człowiek ten był głównym inżynierem i inwestorem w założonej w 1897 roku spółce Electric Car Company. Firma ta była odpowiedzialna za produkcję i dystrybucję samochodów elektrycznych.
Początek XX wieku to również produkcja Forda T. Można powiedzieć, że ten samochód wręcz zmotoryzował Stany Zjednoczone i również miał wpływ na intensywne zainteresowanie samochodami spalinowymi. Prace nad samochodami elektrycznymi prawdziwie nabrały tempa dopiero po II wojnie światowej. Wszystko przez wynalazek w postaci tranzystora. Był to przełom w elektronice, który zapoczątkował miniaturyzację oprzyrządowania. Pierwszy samochód elektryczny oparty na technologii tranzystorowej wyprodukowała firma Henney Kilowatt. Auto było w stanie rozpędzić się do 96 km/h i pozwalało na jazdę na jednym ładowaniu przez godzinę. W 1972 roku natomiast pierwszy samochód elektryczny zaproponowała marka BMW. Jednak ze względu na zasięg zaledwie 30 km wyprodukowano zaledwie dwa egzemplarze.
Masowa produkcja pojazdów elektrycznych
Na pierwszy samochód elektryczny, który był masowo produkowany, trzeba było trochę poczekać. Dopiero pod koniec lat 90. na rynku zadebiutował EV1 marki General Motors, początkowo dostępny wyłącznie dla mieszkańców Los Angeles, Tuscon i Phoenix. Ostatecznie niestety projekt został porzucony. Cały czas jednak eksperymentowano i w 1992 roku w Genewie swoją propozycję pokazał też Fiat. Ten samochód elektryczny miał wydłużony zasięg i mogły się w nim zmieścić trzy osoby. Warty uwagi był również rok 1997. To właśnie wtedy zaczęto masowo produkować pierwsze udane samochody hybrydowe – była to Toyota Prius.
Przełom przypadł na 2008 rok, kiedy to na rynku pojawiła się pierwsza Tesla – Roadster. To sportowe auto mogło przyspieszać nawet do 210 km/h, a prędkość 100 km/h osiągało w cztery sekundy. Polepszył się również zasięg, który tym razem osiągnął wynik 400 km. To jednak był dopiero początek i Tesla nie jest najpopularniejszym samochodem elektrycznym na skalę globalną. Ten tytuł przypadł Nissanowi Leaf, który został oddany do użytku w 2009 roku. Sprawdź Tesla – wynajem.
Pojazd elektryczny dzisiaj
Samochody elektryczne ponownie zyskują na popularności. Sprzyja temu kryzys klimatyczny oraz dążenie do zrównoważonej mobilności. Te nowoczesne elektryki zwykle charakteryzują się większym zasięgiem, jednak na tym nie kończą się ich zalety. Nowe pojazdy elektryczne to również krótszy czas ładowania oraz niższe koszty eksploatacji. Oczywiście gwarantują też zeroemisyjną jazdę. Ze względu na postępy w wielu dziedzinach, choć szczególnie w dziedzinie baterii, samochody elektryczne stają się coraz bardziej dostępne. Jazdy takim autem doświadcza coraz szersze grono konsumentów. Pierwsze auta elektryczne otworzyły drogę do rewolucji motoryzacji. Stały rozwój technologiczny pozwala na ulepszanie efektywności i wydajności elektryków. Niezależnie od tego, czy zachwycą Cię nowymi technologiami, czy możliwością ochrony środowiska – samochody elektryczne niezaprzeczalnie odegrały znaczącą rolę w kształtowaniu się rynku motoryzacyjnego.
Samochody elektryczne to z pewnością dobra alternatywa dla tych spalinowych. Przyciągają uwagę nie tylko ze względu na ochronę środowiska, lecz także na wysoką wydajność, niską awaryjność, stabilizację kosztów oraz bezpieczeństwo. Elektryki uchodzą za mniej awaryjne, co więcej, naprawa usterki zajmuje mniej czasu. Dodatkowo nieskomplikowana konstrukcja zwalnia kierowców m.in. z obowiązku wymiany filtrów. W przypadku kosztów – ceny energii elektrycznej nie zmieniają się tak często, a samo użytkowanie samochodów elektrycznych również nie jest drogie. Jeśli natomiast chodzi o bezpieczeństwo, elektryki nie zawierają zbiorników z paliwem, dzięki czemu zagrożenie wybuchem jest zdecydowanie mniejsze.
Samochód elektryczny? Wypróbuj z wypożyczalnią samochodów!
Zastanawiasz się nad zakupem samochodu elektrycznego? Dzięki wypożyczalni samochodów elektrycznych możesz usiąść za kierownicą wybranego auta i bardzo dobrze sprawdzić, czy jest to pojazd odpowiedni dla Ciebie. We flocie samochodów CarFree znajdziesz specjalny segment poświęcony samochodom elektrycznym, a w nim takie modele jak Tesla Model 3 i Tesla Model Y. Aby uzyskać pewność, że to samochód Twoich marzeń, nie musisz nawet wychodzić z domu. Wystarczy, że wypełnisz odpowiedni formularz na stronie. Wybierasz miejsce i czas, a wypożyczalnia zajmuje się podstawieniem auta. Nasze oddziały zlokalizowane są w całej Polsce, a niektóre z nich znajdują się przy samych lotniskach, co sprzyja podróżowaniu. Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą wynajmu krótkoterminowego, średnioterminowego i długoterminowego.
FAQ – najczęściej zadawane pytania
1. Kiedy powstał pierwszy samochód Tesli?
Pierwszy samochód tej marki zadebiutował w 2008 roku. Było to przełomowe wydarzenie. Samochód korzystał z innowacyjnych technologii w zakresie funkcjonowania baterii i elektrycznego układu napędowego.
2. Kto wynalazł pierwszy samochód elektryczny?
Zastosowanie silnika elektrycznego do napędu pojazdu zaczęło być popularne w drugiej połowie XIX wieku. Pierwszy samochód elektryczny zbudował Thomas Parker w 1884 roku.
3. Który silnik był pierwszy – elektryczny czy spalinowy?
Dla wielu może być to zaskakujące, jednak pierwsze samochody miały silniki elektryczne. Co więcej, na samym początku były bardziej popularne od tych spalinowych.