Rondo turbinowe - jakie są zasady, jak się poruszać?

Pierwsze rondo turbinowe na świecie powstało w Holandii w 1998 roku, natomiast w Polsce - w Krakowie w 2005 roku. Dziś ten rodzaj skrzyżowania staje się coraz popularniejszy, bo doceniono jego zalety.
W przeciwieństwie do tradycyjnych rond, nie dochodzi tutaj do przecinania potoków ruchu, dzięki czemu ryzyko kolizji jest zredukowane, a płynność ruchu znacznie zwiększona. Wielu kierowców obawia się jednak, czy poradziłoby sobie z przemierzeniem takiego skrzyżowania. Jak należy poruszać się po rondzie turbinowym? Zasady jazdy możesz poznać, zagłębiając się w treść poniższego artykułu - zapraszamy.
Czym jest rondo turbinowe?
Rondo turbinowe różni się od klasycznych rond pod względem budowy. To dość nowoczesny typ skrzyżowania o ruchu okrężnym, składający się z co najmniej dwóch pasów ruchu, przy czym potoki pasa wewnętrznego i zewnętrznego nie przecinają się. Co do zasady rondo turbinowe zostało skonstruowane właśnie w taki sposób, aby zwiększać bezpieczeństwo na drodze i faktycznie rzadko dochodzi tu do kolizji.
Jak działa rondo turbinowe?
Okazuje się, że przemierzenie tego skrzyżowania o ruchu okrężnym wcale nie jest trudne. Przy wjeździe trzeba pamiętać jedynie o zajęciu odpowiedniego pasa ruchu i ustąpieniu pierwszeństwa pojazdom poruszającym się po rondzie, natomiast jadąc dalej i opuszczając rondo, nikomu nie ustępujemy pierwszeństwa, bo nie ma tutaj konieczności zmiany pasa ruchu. Obrany pas sam doprowadzi nas do odpowiedniego wylotu i właśnie na tym polega główna różnica w kwestii tego jak działa rondo turbinowe w porównaniu do klasycznego ronda. W tym drugim, kierowca znajdujący się na pasie wewnętrznym musi bowiem najpierw zbliżyć się do prawej strony, aby opuścić rondo, ustępując przy tym pierwszeństwa pojazdom, które znajdują się już na zewnętrznym pasie.
Jak wygląda rondo turbinowe?
Zanim przejdziemy do omówienia, jak jeździć po rondzie turbinowym, warto w ogóle wyjaśnić, jak ono wygląda. Otóż w tym skrzyżowaniu o ruchu okrężnym zwykle znajduje się prawy oraz lewy pas ruchu, a są one oddzielone separatorami w postaci słupków, wysepek czy krawężników, aby fizycznie uniemożliwić zmianę pasa ruchu, a tym samym wyeliminować ewentualne punkty kolizyjne. Na turbinowym rondzie kierowcy poruszają się w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, wzdłuż ciągłych linii wyznaczających pasy. Na jezdni znajdują się oznaczenia pomagające w wyborze właściwego pasa ruchu. Jeżeli zastanawiasz się jeszcze, po czym poznać rondo turbinowe, to wiedz, że nie ma ono tradycyjnego, okrągłego kształtu, lecz kształt spiralny, przypominający nieco ślimaka. Dzięki temu każdy pas stanowi niejako tor bezpośrednio kierujący do odpowiedniego zjazdu.
Rondo turbinowe - zasady poruszania
Co do zasady rondo turbinowe jest łatwiejsze do przemierzenia, niż klasyczne rondo. Nie ma tutaj ryzyka kolizji, a kierowca nie musi podejmować decyzji dotyczących zmiany pasa, co czyni jazdę mniej stresującą. Mimo to, wiele osób zanim znajdzie się na nim, woli szczegółowo poznać zasady jazdy na takim skrzyżowaniu. Dowiedzmy się zatem, jak wygląda organizacja ruchu na rondzie turbinowym.
Wjazd na rondo
Przed wjazdem na rondo turbinowe zawsze widoczne są dwa znaki pionowe: C-12 oznaczający "ruch okrężny" i A-7 - "ustąp pierwszeństwa". Stosując się do tych znaków drogowych kierowca wjeżdżający na rondo musi więc ustąpić pierwszeństwa pojazdom, które już się na nim znajdują. Pamiętajmy, że nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu innym kierowcom przed wjazdem na rondo wiąże się z ryzykiem otrzymania mandatu w wysokości 350 zł i 6 punktów karnych.
Zanim zaczniemy poruszać się po samym rondzie, ważne jest zajęcie odpowiedniego pasa ruchu, w zależności od tego, jaki obieramy kierunek jazdy. Turbinowe rondo ma co najmniej dwa pasy ruchu. Zajęcie odpowiedniego pasa jest bardzo ważne, bo co do zasady rondo turbinowe nie dopuszcza możliwości późniejszej zmiany, dlatego wybierając błędny pas, kierowca będzie zmuszony poruszać się po rondzie aż do zjazdu.
Skręt w prawo
W przypadku jazdy w prawo należy zająć prawy pas ruchu. Jest on oznaczony na jezdni znakiem poziomym w postaci strzałki w prawo. Gdy znajdziesz się już na prawym pasie, kontynuuj jazdę swobodnie, bo naturalnie doprowadzi Cię on aż do zjazdu. Podczas ruchu po rondzie turbinowym trzeba zwracać uwagę jedynie na znaki poziome oraz linie ciągłe, których nie wolno przecinać.
Skręt w lewo
Wybierając ten kierunek jazdy, trzeba zająć lewy pas, oznaczony znakiem poziomym w postaci strzałki w lewo, a następnie analogicznie poruszać się nim aż do zjazdu.
Jazda na wprost
Jazda na wprost również wymaga tego, aby zająć odpowiedni pas, czyli oznaczony na jezdni prostą strzałką. Zwykle jest to skrajny prawy pas lub środkowy tor jazdy, w zależności od tego, ile pasów ruchu posiada dane rondo, ale może się zdarzyć, że będzie to lewy pas, dlatego zawsze trzeba bacznie obserwować oznaczenia. Obrany pas wyprowadzi Cię na zewnątrz ronda bez konieczności zmiany pasa ruchu w trakcie.
Opuszczanie ronda
Gdy zbliżasz się do swojego zjazdu, czas opuścić rondo. Nie musisz w tym celu zmieniać pasa ruchu. Zjazd powinien być zasygnalizowany jedynie włączeniem prawego kierunkowskazu.
Zawracanie
Co do zasady rondo turbinowe dopuszcza możliwość wykonania manewru zawracania. W tym celu trzeba zająć lewy pas. Następnie cały czas trzymamy się wewnętrznego pasa ruchu, aż do momentu, gdy zbliżymy się do wybranego zjazdu. Wówczas należy opuścić rondo, zmieniając pas na zewnętrzny, ale pamiętajmy przy tym, że zmiany dokonujemy w miejscu, gdzie znajduje się przerywana linia.
Ruszaj w trasę z samochodem od CarFree
Masz prawo jazdy, ale nie masz jeszcze własnego auta? Chcesz wybrać się do większego miasta i nauczyć się jeździć po rondzie turbinowym? Zasady ruchu przedstawione w powyższym artykule powinny Ci w tym pomóc, ale rzeczywiście najlepsza jest praktyka. Problem braku auta da się łatwo rozwiązać - wystarczy skorzystać z usług naszej wypożyczalni samochodów. Klientem CarFree może stać się każdy kierowca, który ukończył 21 rok życia i ma prawo jazdy przynajmniej od 12 miesięcy.
CarFree prowadzi wynajem krótkoterminowy, średnioterminowy i długoterminowy, dlatego niezależnie od tego, czy potrzebujesz auta do jednorazowej podróży, czy na dłuższy czas, nasza oferta jest dla Ciebie. Udostępniamy do wypożyczenia różnorodne pojazdy - począwszy od kompaktowych modeli z segmentu B, po pakowne Kombi, przestronne SUV'y i auta premium. Znajdziesz u nas także auta dostawcze i busy. To samochody spalinowe, o napędzie hybrydowym lub elektrycznym, a także z manualną lub automatyczną skrzynią biegów.
Oprócz atrakcyjnych cen wynajmu, w CarFree możesz liczyć na dogodne warunki płatności. Nie pobieramy zaliczek ani kaucji, a opłaty za wypożyczenie możesz dokonać dopiero przy przekazaniu kluczyków do auta. Nie musisz także martwić się o to, czy nasza wypożyczalnia jest dostępna w Twojej miejscowości, bo jesteśmy w stanie dostarczyć auto wprost pod Twój adres. Skorzystaj z naszych usług i przekonaj się, że wygodne podróżowanie bez własnego auta jest możliwe!