Płyn do spryskiwaczy - gdzie wlać i ile?

Wycieraczek w samochodzie używamy nie tylko podczas jazdy w trudnych warunkach pogodowych, ale także wtedy, gdy chcemy pozbyć się z szyby wszystkiego, co ogranicza widoczność. Wykorzystujemy wtedy także płyn do spryskiwaczy, bo uławia on usunięcie zabrudzeń i chroni szybę przed zarysowaniem.
Trzeba jednak liczyć się z tym, że po wielu czyszczeniach może go zwyczajnie brakować. W nowszych samochodach poziom płynu zwykle jest kontrolowany automatycznie za pomocą wbudowanych czujników, ale w pozostałych pojazdach trzeba samemu pamiętać o tym, aby regularnie sprawdzać jego poziom i w razie potrzeby uzupełnić płyn. Jak to zrobić? Z naszego artykułu dowiesz się, gdzie wlać płyn do spryskiwaczy, jaka jego ilość jest potrzebna, jakie są rodzaje płynów oraz czy można je mieszać.
Zimowy płyn i letni płyn do spryskiwaczy
Zorientowanie się w trakcie jazdy, że zabrakło płynu do spryskiwaczy, to jedna z najgorszych rzeczy, jaka może przytrafić się kierowcy. Brudna szyba ogranicza widoczność, co może znacząco obniżyć bezpieczeństwo jazdy i zmusić do nagłego zatrzymania w poszukiwaniu płynu, co bywa nie tylko uciążliwe, ale i niebezpieczne. Warto więc regularnie sprawdzać poziom płynu i uzupełniać go na bieżąco, aby uniknąć stresujących sytuacji na drodze.
Zanim przejdziemy do wyjaśnienia, gdzie wlać płyn do spryskiwaczy i jak to zrobić, warto najpierw powiedzieć co nieco na temat samych płynów. Na stacjach benzynowych i w sklepach znajdziemy bowiem dwa rodzaje produktów: płyn zimowy i letni. Ważne jest, aby dobrać płyn odpowiednio do warunków atmosferycznych. W przeciwnym razie będzie on narażony na zamarzanie, a przy tym może blokować dysze i przewody, co będzie skutkowało niemożnością wyczyszczenia przedniej szyby pojazdu. Zimowy płyn jest przygotowany do pracy nawet w bardzo niskich temperaturach, rzędu -20 stopni Celsjusza, głównie dlatego, że jego skład zawiera mniej wody w porównaniu z letnimi płynami oraz dodatkowe substancje, które zapobiegają zamarzaniu.
Wiemy już, że jeżeli chodzi o płyn do spryskiwaczy, letni płyn nie sprawdzi się w niskich temperaturach ze względu na zamarzanie, ale czy zimowy płyn ma szansę sprawdzić się latem? Teoretycznie nie ma przeciwwskazań przed takim stosowaniem, ale pozostaje kwestia tego, czy na pewno warto to robić. Trzeba bowiem wiedzieć, że letni płyn został tak przygotowany, aby lepiej radzić sobie z usuwaniem owadów i innych zabrudzeń, które bardzo często powstają na przedniej szybie właśnie w letnich miesiącach, dlatego jeżeli chcemy usuwać je łatwiej i szybciej, warto używać płynu dedykowanego dla danej pory roku.
W sieci znajdziemy też wiele porad, na temat tego, jak zrobić domowy płyn do spryskiwaczy. Receptura na takie specyfiki zwykle wymaga użycia dość prostych składników, takich jak płyn do mycia naczyń i woda (najlepiej demineralizowana), a jeżeli ma to być płyn do używania w warunkach zimowych, to skład poszerza się o alkohol izopropylowy, aby produkt zachował użyteczność w niskich temperaturach. Trzeba jednak pamiętać, że domowy płyn nigdy nie sprosta zabrudzeniom tak dobrze, jak profesjonalne środki, bo na szybie samochodowej mamy do czynienia z zupełnie innymi rodzajami zanieczyszczeń, niż te kuchenne.
Gdzie wlać płyn do spryskiwaczy?
Zanim rozpoczniesz wlewanie płynu, upewnij się, że auto jest do tego odpowiednio przygotowane. Chodzi głównie o zaparkowanie go na płaskiej powierzchni, aby móc prawidłowo ocenić poziom płynu oraz o wyłączenie silnika. Gdzie wlać płyn do spryskiwaczy? Trzeba zacząć od poszukania zbiorniczka. Znajduje się on pod maską samochodu, dlatego pierwszym krokiem jest jej otwarcie. Użyj do tego przycisku znajdującego się pod deską rozdzielczą. Następnie, stojąc przed otwartą maską, spójrz na to, co jest umieszczone po lewej stronie, bo to właśnie tam w większości aut zlokalizowany jest zbiornik płynu. Poznasz go po korku - zwykle ma on kolor niebieski lub czarny i oznaczony jest symbolem przedstawiającym przednią szybę samochodu z tryskającymi na nią kroplami wody. Jeżeli nie znajdziesz zbiornika z lewej strony, sprawdź jego lokalizację w instrukcji samochodu.
Gdy zlokalizujesz korek, odkręć go i zdejmij. Dostaniesz się do zbiornika płynu do spryskiwaczy zakończonego wlewem i to właśnie do niego należy wlewać płyn. Nie spiesz się przy tym - ważniejsza jest precyzja. Płyn wlewać można prosto z butelki, ale wygodniej jest posłużyć się lejkiem, bo wówczas uzupełnianie jest szybsze i bardziej efektywne, a do tego nie ma ryzyka zalania nadwozia czy innych części samochodu. Na koniec, zakręć korek i koniecznie kilkukrotnie uruchom spryskiwacze - płyn dotrze dzięki temu do dysz i przewodów, zapobiegając zamarzaniu w nich wody.
Pamiętajmy, aby zachować ostrożność i nie pomylić zbiornika z płynem do spryskiwaczy. Płyn ten dostawszy się do innych układów mógłby bowiem spowodować szkody lub negatywnie wpłynąć na bezpieczeństwo jazdy. Przykładowo, jeżeli omyłkowo wlejemy go do zbiornika z płynem hamulcowym, dojdzie do rozregulowania prawidłowego ciśnienia hydraulicznego, co spowoduje znaczne obniżenie skuteczności hamowania. Z kolei gdy nieopatrznie zaaplikujemy go do układu chłodzenia, konsekwencją może być niedrożność tego układu, a nawet zatarcie się silnika.
Czy można dolewać płyn zimowy do letniego?
Nie zaleca się mieszania płynów do spryskiwaczy, bo jak zostało wcześniej powiedziane - są one przygotowane do pracy w różnych warunkach atmosferycznych. Ryzykowne jest zwłaszcza dolewanie płynu na zimę do płynu letniego. Lepiej wykorzystać produkt znajdujący się w zbiorniku do końca i dopiero uzupełnić go nowym, tak aby doszło do zmieszania w jak najmniejszym stopniu.
Maksymalny poziom płynu do spryskiwaczy
Często pojawia się też pytanie dotyczące tego, ile płynu do spryskiwaczy wlewać do zbiornika. Wszystko zależy od tego, ile tego produktu aktualnie się w nim znajduje. Standardowo cały zbiornik mieści nawet do 5 litrów, dlatego jeżeli jest całkowicie pusty, trzeba być przygotowanym, że właśnie taka ilość będzie nam potrzebna.
Ogólna zasada mówi o tym, aby kierować się linią graniczną narysowaną na wlewie zbiornika. To ona wyznacza maksymalny poziom płynu. Można też dolewać płynu aż do momentu, gdy zobaczymy lustro cieczy u góry wlewu.
Wypożycz auto i nie martw się o uzupełnianie płynu
Wiele osób nie planuje zakupu samochodu, aby nie musieć martwić się o naprawy, wymianę opon czy takie kwestie jak ta, gdzie wlać płyn do spryskiwaczy. Wcale nie oznacza to, że muszą oni rezygnować z przyjemności i komfortu, jakim jest podróżowanie autem, bo wszystkie potrzeby transportowe można zaspokoić korzystając z usługi wypożyczenia auta. Wówczas to wypożyczalnia dba o wszystkie kwestie techniczne, oddając w Twoje ręce pojazd zawsze idealnie przygotowany do trasy.
W CarFree możesz dokonać wypożyczenia na dowolny okres czasu, w tym nawet na kilka godzin. Dzięki temu jest to doskonałe doraźne rozwiązanie, które pozwoli Ci zrealizować każdą, nawet spontanicznie zaplanowaną podróż, bez konieczności podpisywania długoterminowych umów. Nie musisz także wpłacać kaucji za wypożyczony pojazd ani martwić się o ubezpieczenie OC. Sprawdź naszą ofertę i zarezerwuj online auto, którym od dawna chciałeś/aś się przejechać!
Najczęściej zadawane pytania
1. Co zrobić, gdy płyn do spryskiwaczy nie leci?
Najczęstsze przyczyny problemów z uwalnianiem płynu to zapchane dysze, uszkodzona pompka lub zamarznięty płyn, jeżeli użyto letniego płynu zimą. Warto sprawdzić poziom płynu, przeczyścić dysze i upewnić się, że płyn został wlany do prawidłowego zbiornika.
2. Czy istnieją płyny do spryskiwaczy o właściwościach hydrofobowych?
Tak, niektóre płyny zawierają dodatki, które tworzą na szybie warstwę hydrofobową, zwiększającą odporność na zabrudzenia i ułatwiającą usuwanie wody.
3. Dlaczego płyn do spryskiwaczy intensywnie pachnie?
Wiele płynów zawiera substancje zapachowe, aby zamaskować woń alkoholu, który znajduje się w składzie.