Wybór odpowiedniego nadwozia do transportu produktów wrażliwych na temperatury to główny element logistyki chłodniczej. W zależności od rodzaju ładunku i wymaganych warunków przewozu, stosuje się różne rozwiązania - chłodnię, izotermę lub mroźnię.

Choć na pierwszy rzut oka mogą wydawać się podobne, różnią się zarówno konstrukcją, jak i funkcją. W tym artykule wyjaśniamy, na czym polegają te różnice, jak działa każde z tych rozwiązań i kiedy warto zastosować konkretne z nich.

Czym jest chłodnia?

Chłodnia to specjalistyczny typ nadwozia wykorzystywany w transporcie towarów wymagających stałych, obniżonych temperatury. W odróżnieniu od izotermy, która jedynie izoluje przed wpływem warunków zewnętrznych, chłodnia aktywnie chłodzi wnętrze dzięki zainstalowanemu urządzeniu chłodniczemu - najczęściej w postaci agregatu zasilanego elektrycznie lub niezależnym silnikiem. Umożliwia to precyzyjne dostosowanie warunków do potrzeb przewożonych produktów.

Zakres, jakie może zapewnić chłodnia, zwykle mieści się w przedziale od -10°C do +10°C. Dzięki temu możliwe jest bezpieczne przewożenie towarów łatwo psujących się, które w standardowych warunkach szybko straciłyby swoją świeżość, jakość i wartość użytkową. Przestrzeń ładunkowa chłodni posiada zazwyczaj dodatkowe zabezpieczenia, jak izolowane ściany, sufit oraz specjalną podłogę ułatwiającą zapewnienie higieny oraz właściwej cyrkulacji powietrza.

Zastosowanie chłodni jest niezwykle szerokie i obejmuje przede wszystkim przewozu artykułów spożywczych - takich jak świeże warzywa, owoce, mięso, ryby, nabiał czy wyroby cukiernicze. To także podstawowe rozwiązanie w branży farmaceutycznej i kosmetycznej – umożliwiające bezpieczny przewóz leków, szczepionek i preparatów wymagających kontrolowanej temperatury w całym łańcuchu dostaw.

Warto zaznaczyć, że chłodnia znajduje zastosowanie nie tylko w transporcie długodystansowym, ale także w logistyce miejskiej, cateringu, a nawet podczas obsługi wydarzeń plenerowych - jako mobilne zaplecze chłodnicze.

Na rynku dostępne są zarówno chłodnie całopojazdowe (np. w zabudowie kontenerowej), jak i mniejsze wersje montowane w vanach czy przyczepach - wszystko zależy od skali i charakteru działalności.

Dzięki połączeniu aktywnego chłodzenia z dobrą izolacją termiczną, chłodnia stanowi jedno z najbardziej niezawodnych udogodnienie w transporcie towarów wrażliwych na zmiany temperatury. To właśnie ta funkcjonalność sprawia, że jest nieodzownym elementem łańcucha chłodniczego i gwarancją utrzymania jakości dostarczanych towarów. i

Chłodnia gastronomiczna / fot. Canva.com

Co to jest izoterma?

Izoterma to pojazd lub nadwozie przystosowane do przewozu towarów, które wymagają zabezpieczenia przed nagłymi zmianami temperatury, ale nie potrzebują aktywnego chłodzenia.

W odróżnieniu od chłodni, izoterma nie posiada agregatu chłodniczego - jej zadaniem jest ustal możliwie stałej temp. wewnątrz przestrzeni ładunkowej, bez względu na warunki atmosferyczne na zewnątrz.

Sekret działania izotermy tkwi w konstrukcji - jej ściany, sufit i podłoże wykonane są z warstw izolacyjnych, często z pianki poliuretanu, która ogranicza przenikanie ciepła. Dzięki temu pojazd nie nagrzewa się ani nie wychładza zbyt szybko.

Choć nie umożliwia długoterminowego chłodzenia, sprawdza się znakomicie w przypadku krótkodystansowego przewozu produktów, które wymagają tylko czasowej ochrony - na przykład nabiału, napojów, wyrobów cukierniczych czy paczek farmaceutycznych.

Izotermy są popularnym wyborem w logistyce miejskiej, dostawach sklepów i punktów gastronomicznych. Stanowią kompromis pomiędzy standardowym pojazdem a pełnoprawną chłodnią, zwłaszcza w przypadku towarów, które nie są aż tak wrażliwe na wahania temperatury. Są też tańsze w utrzymaniu i bardziej ekonomiczne na krótkich trasach.

Jak przewozić leki? / fot. CarFree

Czym mroźnia różni się od chłodni i izotermy?

Choć terminy chłodnia, izoterma i mroźnia bywają stosowane zamiennie, różnice między nimi są istotne, zwłaszcza z punktu widzenia bezpieczeństwa przewożonych ładunków. Dotyczy to nie tylko zakresu temp. ale również konstrukcji, wyposażenia oraz przeznaczenia pojazdów.

Mroźnia to najbardziej zaawansowana możliwość pod względem technologicznym. W odróżnieniu od klasycznej chłodni, która utrzymuje temp. w zakresie od 0 do +10°C/-10°C jest przystosowana do pracy w ekstremalnie niskich warunków - często nawet do –25°C. Tak niska skala jest niezbędna w przypadku przewozu głęboko mrożonych produktów, takich jak mrożonki, wyroby mięsne czy ryby, które muszą być przechowywane w warunkach głębokiego mrożenia.

To, co odróżnia mroźnie od chłodni, to przede wszystkim wydajniejsze urządzenie chłodnicze oraz znacznie lepsza izolacja termiczna. W ścianach, suficie i podłodze stosuje się grubsze warstwy izolacji - najczęściej z pianki poliuretanu - aby ograniczyć utratę zimna nawet przy długich postojach lub w bardzo ciepłym klimacie. W niektórych konstrukcjach stosuje się także podwójne drzwi oraz kurtyny ograniczające wymianę powietrza podczas załadunku.

W porównaniu do izotermy, stanowi całkowite przeciwieństwo. Izoterma jedynie izoluje, ale nie ma możliwości aktywnego chłodzenia, co czyni ją bezużyteczną w przypadku ładunków wymagających mrożenia. Mroźnie są natomiast niezbędne w każdej branży, która pracuje z ładunkami głęboko mrożonymi - od przemysłu spożywczego po farmację. Ostateczny wybór między chłodnią, izotermą a mroźnią zależy od charakteru przewożonych materiałów oraz odległości i czasu transportu.

Dla wrażliwych ładunków, gdzie utrzymywane zimno ma kluczowe znaczenie, tylko mroźnia zapewni pełną kontrolę warunków i bezpieczeństwo sanitarne.

kontener_izoterma-maksim_safaniuk-canvaKontener izoterma / fot. Canva.comwebp

Chłodnia, mroźnia i izoterma - kiedy i do jakich produktów się stosuje?

Dobór odpowiedniego nadwozia do przewozu zależy od rodzaju towaru, wymaganych temp., odległości przewozu oraz czasu dostawy. Chłodnia, mroźnia i izoterma pełnią różne funkcje i stosowane są w konkretnych scenariuszach - błędne dopasowanie pojazdu do ładunku może skutkować nie tylko stratami finansowymi, ale również naruszeniem przepisów sanitarnych.

Chłodnia to najbardziej uniwersalna opcja stosowana w transporcie żywności świeżej. Wewnątrz chłodni jest od +10°C do - 10°C, co sprawia, że nadaje się do przewozu towarów wymagających ciągłego chłodzenia, ale niekoniecznie głębokiego mrożenia. Do tej grupy zaliczamy między innymi:

  • warzywa i owoce,

  • świeże mięso i wędliny,

  • nabiał (mleko, sery, jogurty),

  • gotowe dania chłodzone,

  • wyroby cukiernicze,

  • leki i kosmetyki wymagające przechowywania w warunkach chłodniczych.

Dzięki zastosowaniu aktywnego systemu chłodniczego, chłodnia zapewnia odpowiednie warunki nawet w trakcie długich tras i wysokich temp. zewnętrznych. To idealna możliwość dla firm zajmujących się zaopatrzeniem sieci handlowych, gastronomii i aptek.

Mroźnie, czyli pojazdy chłodnicze przystosowane do prac do –25°C, wykorzystywane są wszędzie tam, gdzie konieczne jest głębokie mrożenie. Ich zastosowanie dotyczy przede wszystkim:

  • mrożonych wyrobów (np. pierogów, frytek, dań gotowych),lodów,

  • surowego mięsa i ryb do długiego przechowywania,

  • wybranych szczepionek i leków wymagających utrzymania bardzo niskich temp.

Mroźnia to najbardziej wymagające pod względem technicznym nadwozie - wyposażona w silniejsze systemy chłodzące, grubsze warstwy izolacyjne i dodatki ograniczające wymianę powietrza. Sprawdza się zarówno w przewozie krajowym, jak i międzynarodowym.

Izoterma jest stosowana przy towarach wrażliwych na nagłe wahania temperatur, ale nie wymagających stałego chłodzenia. Sprawdza się w krótkodystansowym przewozie:

  • pieczywa i wyrobów cukierniczych,

  • napojów, czekolady,

  • niektórych kosmetyków i chemii gospodarczej,

  • paczek farmaceutycznych,

  • produktów, które zostały już schłodzone i nie mogą się szybko ogrzać.

Izotermy pozwalają na czasowe zabezpieczenie towaru, a ich ekonomiczna eksploatacja czyni je dobrym wyborem w miejskich łańcuchach dostaw. Wybierz to, co sprawdzi się w zależności od swoich potrzeb.

Jak przewozić mrożone pożywienie? / fot. Canva.com

Auto chłodnia - kiedy warto skorzystać?

Czy wiesz, że istnieje możliwość wynajmu auta chłodni? Nie zawsze posiadanie własnej chłodni jest opłacalne. W wielu przypadkach dużo korzystniejszą opcją okazuje się wynajem pojazdu dostosowanego do przewozu towarów wymagających kontrolowanej temperatury. To idealna opcja dla firm cateringowych, lokalnych dostawców żywności, restauracji organizujących eventy plenerowe czy aptek potrzebujących jednorazowego przewozu leków. W takich sytuacjach auto chłodnia staje się niezbędnym wsparciem.

W ofercie CarFree dostępny jest model Fiat Doblo Van chłodnia – pojazd stworzony z myślą o efektywnym i bezpiecznym przewozie produktów spożywczych, farmaceutycznych i kosmetycznych. Dzięki kompaktowym wymiarom idealnie sprawdza się w miejskiej logistyce, gdzie liczy się mobilność i łatwość manewrowania. Jednocześnie wnętrze chłodni zapewnia wystarczającą przestrzeń ładunkową, a agregat chłodniczy umożliwia precyzyjną regulację warunków wewnątrz.

Auto chłodnia to opcja szczególnie polecana w okresach zwiększonego zapotrzebowania – np. w sezonie letnim, podczas świąt czy dużych wydarzeń, kiedy przewóz świeżej żywności musi odbywać się bez ryzyka utraty jakości. Sprawdzi się także jako wsparcie w razie awarii firmowego pojazdu chłodniczego.

Wynajem takiego auta, jak Fiat Doblo Van chłodnia, pozwala na elastyczne dopasowanie floty do potrzeb - bez konieczności inwestowania w zakup i serwis własnego pojazdu. To szybka, wygodna i opłacalna opcja dla każdego, kto choć czasowo musi zapewnić swoim ładunkom optymalne warunki przewozu.

Jak nazywa się samochód z chłodnią? / fot. CarFree

Chłodnia, a izoterma i mroźnia - najczęściej zadawane pytania

Ile stopni ma chłodnia?

W chłodni zazwyczaj mieści się w zakresie od -10°C do +10°C. Dokładny poziom zależy od rodzaju przewożonych produktów.

Ile kosztuje transport chłodnia?

Koszt przewozu chłodniczego zależy od długości trasy, rodzaju towaru i czasu wynajmu pojazdu. Wynajem auto chłodni w Carfree zaczyna się od 490 zł.

Czym jest chłodnia?

Chłodnia to pojazd z agregatem chłodniczym, umożliwiający przewóz produktów w kontrolowanej, niskiej temp. Stosowana jest w transporcie żywności, leków i kosmetyków.

Ile kosztuje chłodnia w szpitalu?

Koszt chłodni szpitalnej zależy od pojemności i technologii – może wynosić od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych.

Czym jest izoterma?

To pojazd z izolowanym nadwoziem, który nie chłodzi aktywnie, ale chroni ładunek przed nagłą zmianą temperatury. Sprawdza się na krótkich trasach z wcześniej schłodzonym towarem.

Co to jest izoterma?

To typ auta przystosowany do zatrzymania zbliżonej temperatury bez agregatu chłodniczego. Działa dzięki izolacji termicznej.

Czy izoterma to chłodnia?

Nie, izoterma nie posiada aktywnego chłodzenia, więc nie spełnia funkcji chłodni. Chroni jedynie przed utratą lub przyjęciem ciepła.

Jakie są rodzaje izoterm?

Wyróżniamy izotermy standardowe i wzmacniane - różnią się poziomem izolacji. Mogą być montowane w vanach, ciężarówkach lub jako przyczepy.

Co to jest mroźnia?

Mroźnia to specjalistyczny pojazd do przewozu w głębokim mrozie, zwykle poniżej -25°C. Przeznaczona jest do przewozu mrożonych towarów, wyroby mięsne i leków wymagających zamrożenia.

Czym się różni chłodnia od mroźni?

Chłodnia chłodzi do +10°C, mroźnia działa w znacznie niższych warunkach - nawet do -25°C. Mroźnia ma mocniejszą izolację i agregat chłodniczy o większej wydajności.

Jaka jest temperatura w mroźni?

Najczęściej wynosi od -18°C do -25°C. Jest dostosowana do wymagań głębokiego mrożenia.

Ile stopni ma mroźnia?

Typowa mroźnia ma poniżej -20°C. Niektóre modele pozwalają na ustawienie nawet -25°C.

Owoce i warzywa - chłodnia czy mroźnia?

Powinny być przewożone w chłodni, która zapewnia odpowiednią temperaturę bez ryzyka przemrożenia. Mroźnia sprawdzi się tylko w przypadku wcześniej zamrożonych warzyw i owoców.

powrót

2025-09-29

Jak dojechać do Chorwacji samochodem? Sprawdź czas podróży i dowiedz się jaką trasę wybrać

Dojazd do Chorwacji odbywa się najczęściej samochodem lub autokarem przez kraje takie jak Czechy, Austria, Słowacja, Węgry i Słowenia. Wybór wariantu przejazdu, miejsca startu oraz planowanych przystanków ma wpływ na ostateczny czas podróży. Ile zajmie taka podróż?

zobacz
2025-09-26

Limity prędkości na drogach w Polsce. Aktualne przepisy i mandaty

Zachowanie rozsądnego tempa i znajomość limitów to najważniejsze elementy bezpiecznej jazdy. Sprawdź na jakiej trasie się poruszasz i dostosuj prędkość do przepisów oraz aktualnej sytuacji na drodze.

zobacz
2025-09-24

Mandat za wyprzedzanie na pasach - kary i konsekwencje dla kierowców

Codzienna jazda po polskich drogach wymaga nie tylko znajomości przepisów, ale także wyobraźni i empatii. Tylko świadome, ostrożne podejście pozwala uniknąć tragicznych konsekwencji i wysokich sankcji finansowych.

zobacz
(+48) 794 500 550

gallery image
-
-
-
-
-
Rezerwacja online
Data odbioru
Godzina
Data zwrotu
Godzina
Miejsce odbioru

Najpopularniejsze lokalizacje
+55 miast
Wprowadzony adres jest błędny

Spróbuj użyć naszych wskazówek:

  • Sprawdź ponownie poprawność wpisanego miasta
  • Użyj mniejszej ilości znaków
  • Jeżeli nadal nie możesz znaleźć miasta, skontaktuj się z nami poprzez rezerwacje@carfree.pl lub +48 794 500 550
  • Wybierz adres odbioru
  • Bydgoszcz Lotnisko [BIURO]
    ul. Paderewskiego 1
  • Gdańsk Lotnisko [BIURO]
    ul. Juliusza Słowackiego 210
  • Katowice Lotnisko [BIURO]
    ul. Wolności 90
  • Kraków Lotnisko [BIURO]
    ul. Kapitana Mieczysława Medweckiego 1
  • Lublin Lotnisko [BIURO]
    ul. Jana III Sobieskiego 1
  • Łódź Lotnisko [BIURO]
    ul. Maczka 35
  • Olsztyn Mazury Lotnisko [BIURO]
    ul. Szymany 150
  • Poznań Lotnisko [BIURO]
    ul. Bukowska 285
  • Rzeszów Lotnisko [BIURO]
    ul. Jasionka 942
  • Szczecin Lotnisko [BIURO]
    ul. Glewice 1a
  • Warszawa Chopin Lotnisko [BIURO]
    ul. Żwirki i Wigury 1
  • Warszawa Modlin Lotnisko [BIURO]
    ul. Generała Wiktora Thommée 1a
  • Warszawa Radom Lotnisko [BIURO]
    ul. Lubelska 158
  • Wrocław Lotnisko [BIURO]
    ul. Graniczna 190
  • Białystok [BIURO]
    ul. Henryka Sienkiewicza 55A
  • Bydgoszcz Dworzec Autobusowy [BIURO]
    ul. Jagiellońska 58
  • Częstochowa [BIURO]
    ul. Mikołaja Kopernika 13
  • Katowice [BIURO]
    ul. Jerzego Dudy-Gracza 12
  • Kielce [BIURO]
    ul. Żelazna 18
  • Kraków Dworzec Autobusowy [BIURO]
    ul. Bosacka 18
  • Olsztyn [BIURO]
    ul. Metalowa 4
  • Szczecin Dworzec Kolejowy [BIURO]
    ul. Krzysztofa Kolumba 2
  • Toruń [BIURO]
    ul. Wielki Rów 40b
  • Warszawa Aleje Jerozolimskie [BIURO]
    al. Jerozolimskie 245
  • Warszawa Cybernetyki [BIURO]
    ul. Cybernetyki 5
  • Zielona Góra [BIURO]
    ul. Sulechowska 4A lok 409
  • Białystok Dworzec Kolejowy
    ul. Kolejowa 11
  • Białystok wskaż dokładny adres
  • Bielsko-Biała Główna Dworzec Kolejowy
    ul. Warszawska 2
  • Bydgoszcz Główna Dworzec Kolejowy
    ul. Zygmunta Augusta 7
  • Bydgoszcz wskaż dokładny adres
  • Częstochowa Dworzec Kolejowy
    ul. Aleja Wolności 21
  • Częstochowa wskaż dokładny adres
  • Gdańsk Główny Dworzec Kolejowy
    ul. Podwale Grodzkie 2
  • Gdańsk wskaż dokładny adres
  • Gdańsk-Wrzeszcz Dworzec Kolejowy
    ul. Antoniego Lendziona 1
  • Gdynia Główna Dworzec Kolejowy
    pl. Konstytucji 1
  • Gdynia wskaż dokładny adres
  • Gdynia-Chylonia Dworzec Kolejowy
    ul. Plac Dworcowy 4
  • Gdynia-Redłowo Dworzec Kolejowy
    ul. Stryjska 26
  • Gliwice Dworzec Kolejowy
    ul. Bohaterów Getta Warszawskiego 12
  • Kalisz Dworzec Kolejowy
    ul. Dworcowa 1
  • Katowice Dworzec Kolejowy
    pl. Marii i Lecha Kaczyńskich 2
  • Katowice wskaż dokładny adres
  • Kielce Dworzec Kolejowy
    pl. Niepodległości 1
  • Kielce wskaż dokładny adres
  • Konin Dworzec Kolejowy
    ul. Kolejowa 1
  • Koszalin Dworzec Kolejowy
    ul. Aleja Armii Krajowej 3
  • Kraków Główny Dworzec Kolejowy
    pl. im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego 1
  • Kraków wskaż dokładny adres
  • Kraków-Płaszów Dworzec Kolejowy
    ul. Plac Braci Dudzińskich 1
  • Lublin Główny Dworzec Kolejowy
    pl. Dworcowy 1
  • Lublin wskaż dokładny adres
  • Łódź Kaliska Dworzec Kolejowy
    Al. Unii Lubelskiej 3/5
  • Łódź wskaż dokładny adres
  • Nowy Sącz Główny Dworzec Kolejowy
    ul. Kolejowa 15
  • Olsztyn Główny Dworzec Kolejowy
    pl. Konstytucji 3 Maja 1
  • Olsztyn wskaż dokładny adres
  • Ostrowiec Świętokrzyski Dworzec Kolejowy
    ul. Kolejowa 10
  • Płock Dworzec Kolejowy
    ul. Dworcowa 46
  • Poznań Główny Dworzec Kolejowy
    ul. Dworcowa 2
  • Poznań wskaż dokładny adres
  • Radom Główny Dworzec Kolejowy
    pl. Dworcowy 2
  • Radom wskaż dokładny adres
  • Rybnik Dworzec Kolejowy
    ul. Dworcowa 1
  • Rzeszów Główny Dworzec Kolejowy
    ul. Plac Dworcowy 1
  • Rzeszów wskaż dokładny adres
  • Siedlce Dworzec Kolejowy
    pl. Zdanowskiego 1
  • Skarżysko-Kamienna Dworzec Kolejowy
    ul. Aleja Niepodległości 90A
  • Słupsk Dworzec Kolejowy
    ul. Hugona Kołłątaja 32
  • Sopot Dworzec Kolejowy
    ul. Dworcowa 7
  • Sopot wskaż dokładny adres
  • Sopot-Kamienny Potok Dworzec Kolejowy
    ul. Wejherowska 42
  • Sosnowiec Główny Dworzec Kolejowy
    ul. Jana Kilińskiego 36-24
  • Szczecin wskaż dokładny adres
  • Tarnów Dworzec Kolejowy
    pl. Dworcowy 1
  • Toruń Główny Dworzec Kolejowy
    ul. Kujawska 1
  • Toruń wskaż dokładny adres
  • Warszawa Centralna Dworzec Kolejowy
    al. Jerozolimskie 54
  • Warszawa Metro Wilanowska
    al. Wilanowska 236
  • Warszawa Wschodnia Dworzec Kolejowy
    ul. Kijowska 16
  • Warszawa wskaż dokładny adres
  • Warszawa Zachodnia Dworzec Kolejowy
    al. Jerozolimskie 142
  • Wrocław Główny Dworzec Kolejowy
    ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego 105
  • Wrocław wskaż dokładny adres
  • Zakopane Dworzec Kolejowy
    ul. Chramcówki 35
  • Zielona Góra Dworzec Kolejowy
    ul. Dworcowa 32
  • Zielona Góra wskaż dokładny adres