Kiedy pieszy ma pierwszeństwo na pasach i poza przejściem dla pieszych?

Świat przepisów drogowych nie stoi w miejscu i każdy kierowca powinien mieć tego świadomość, zwłaszcza w przypadku gdy chodzi o zdrowie i życie innych uczestników ruchu. Jednym z najważniejszych, a także najbardziej kontrowersyjnych tematów jest ustępowanie pierwszeństwa pieszym. Sprawdź, co prawo mówi na ten temat i dlaczego powinieneś zachować w tej kwestii nadzwyczajną ostrożność!
Kiedy pieszy ma pierwszeństwo na pasach - sprawdź!
Nie nadążasz za zmianami przepisów i chciałbyś upewnić się, że Twoja jazda jest bezpieczna? Zawsze doceniamy ostrożność i wychodzimy naprzeciw potrzebom kierowców, którzy chcą poznać lepiej prawa o ruchu drogowym.
Przepisy zmieniają się dynamicznie i nie ma nic złego w tym, że chcesz dowiedzieć się na ich temat więcej. Nigdy nie jest za późno na naukę, zwłaszcza jeżeli ta może uratować komuś życie!
Właśnie dlatego w wypożyczalni CarFree stawiamy nie tylko na wynajem samochodów w atrakcyjnych cenach, ale także treści poradnikowe, które pozwolą Ci na doskonalenie swoich umiejętności jazdy oraz poszerzanie wiedzy. Z naszą pomocą nie będziesz musiał się martwić, że spowodujesz jakiekolwiek zagrożenia bezpieczeństwa ruchu z udziałem pieszych i narazisz się na kary.
W poniższym artykule przyjrzeliśmy się wielu sytuacjom, w których ustąpienie pierwszeństwa pieszemu jest konieczne i sprawdziliśmy też, jakie dokładnie kary grożą za nieprzestrzeganie tych przepisów. Zapraszamy do lektury!
Przepisy w ruchu drogowym dotyczące pieszych wchodzących na przejście
Aktualnie obowiązujące przepisy, które dotyczą kwestii pierwszeństwa pieszych, weszły w życie 1 czerwca 2021 roku. Zgodnie z artykułem 13, ustępem 1a ustawy o Prawie o ruchu drogowym, informują w dość jasny sposób: „Pieszy znajdujący się na przejściu dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem. Pieszy wchodzący na przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem, z wyłączeniem tramwaju”.
Z powyższego przepisu wynika, że pieszy ma pierwszeństwo przed samochodem w dwóch jasno sprecyzowanych przypadkach. Po pierwsze wtedy, kiedy znajduje się już na przejściu, czyli gdy idzie przez tak zwaną zebrę. Po drugie, w wypadku gdy dopiero zaczyna wchodzić na przejście, na przykład w sytuacji, gdy jego noga jest już nad krawędzią jezdni lub drogi. Warto zaznaczyć, że powyższe zasady dotyczą tylko pojazdów kołowych, a wyjątek stanowią sytuacje, gdy pieszy musi udzielić pierwszeństwa tramwajowi.
Zwłaszcza drugi przepis ma ogromne znacznie dla niektórych kierowców, gdyż Ci, którzy mieli prawo jazdy przed 2021 rokiem, nie musieli się go uczyć, by zdać egzamin. Po prostu wtedy obowiązek przepuszczania pieszego, który nie znajdował się jeszcze na przejściu, a dopiero na nie wchodził, nie istniał. Jest to zatem duża zmiana, którą należy mieć na uwadze podczas poruszania się pojazdem po drodze.
Kiedy trzeba zachować szczególną ostrożność podczas ustępowania pieszym?
Polskie przepisy ruchu drogowego przestrzegają o kilku sytuacjach, w których osoby kierujące pojazdem muszą zachować szczególną ostrożność w kwestii ustępowania pierwszeństwa pieszym. Warto zapoznać się z nimi wszystkimi, by przygotować się na każdą sytuację i zwiększyć bezpieczeństwo swoje i innych.
Przede wszystkim kierowca jest obowiązany zachować szczególną ostrożność za każdym razem, gdy zbliża się do przejścia dla pieszych. Musi on bowiem zwracać uwagę nie tylko na samą zebrę i znajdujących się na niej ludzi, ale także jej najbliższe otoczenie, tak by przewidzieć, czy ktoś ma zamiar wejścia na przejście i chce rozpocząć przekraczanie jezdni.
Również podczas postoju należy upewnić się, czy pozostawiony pojazd nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu. Samochód nie może być zaparkowany w sposób, który uniemożliwiłby pieszym bezpieczne korzystanie z wyznaczonego przejścia. Przepisy mówią o tym, że nie można wykonywać takiego manewru w odległości mniejszej niż 10 metrów od pasów.
Szczególną ostrożność należy zachować także w bliskości obiektów publicznych oraz w strefie zamieszkania, gdzie można spodziewać się dużego natężenia pieszych. Dotyczy to między innymi szkół, placów zabaw i innych podobnych terenów.
Pieszy przechodzący przez miejsca niebędące przejściem - zasady
Odpowiedź na pytanie, kiedy pieszy ma pierwszeństwo na pasach, jest stosunkowo prosta, ale co w sytuacjach, gdy ten przechodzi przez jezdnię lub torowisko w miejscu, które nie jest do tego przeznaczone? Kto w razie wypadku ponosi wtedy odpowiedzialność? Kierujący pieszy?
W świetle polskich przepisów, pierwszeństwo pieszych w takich sytuacjach nie obowiązuje. Oznacza to, że każdy wchodzący na drogę w miejscach nieoznakowanych, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdom, które poruszają się po jezdni, torowisku czy wzdłuż drogi dla rowerów
Brak pierwszeństwa nie oznacza jednak, że piesi nie mogą w takich miejscach przechodzić z jednej na drugą stronę drogi. Mogą oni wykorzystać tak zwane przejście sugerowane, które nie jest oznaczone przez znaki pionowe czy poziome. Jest to dostosowane technicznie miejsce umożliwiające przemieszczenie się do przeciwległej krawędzi jezdni
Jak dokładnie rozpoznać sugerowane przejścia, tak by móc zachować szczególną ostrożność i w razie czego odpowiednio zareagować? Prawo o ruchu drogowym jest dość mało konkretne w tym przypadku. Tego typu miejsca muszą być dobrze widoczne zarówno dla pieszych, jak i kierowców i mieć obniżony krawężnik. Pas drogi rozdzielony wysepką, progi zwalniające i inne typowe elementy właściwe dla oznakowanych przejść, nie są w tym przypadku koniecznym elementem.
Pieszy może pojawić się także na drodze legalnie, choć nadal bez pierwszeństwa, także w sytuacji, gdy w obrębie 100 metrów nie ma żadnego oznakowanego przejścia dla pieszych i gdy pokonuje skrzyżowanie, które również nie ma wymalowanych klasycznych pasów.
Bezwzględne pierwszeństwo dla pieszego - kiedy nie obowiązuje?
Choć pojęcie „bezwzględnego pierwszeństwa” pieszego na przejściu dla pieszych zyskało dużą popularność, warto wiedzieć, że w polskim prawie nie istnieje ono w tak absolutnej formie. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, pieszy przechodzący przez jezdnię lub torowisko - nawet w obrębie przejść dla pieszych - musi zachować szczególną ostrożność, a jego pierwszeństwo jest warunkowe, a nie absolutne. To ważne rozróżnienie, o którym często zapominają zarówno piesi, jak i kierowcy.
Kodeks drogowy wyraźnie zabrania pieszemu wchodzenia bezpośrednio przed nadjeżdżający pojazd, nawet na oznakowanym przejściu. Oznacza to, że pieszy nie ma pierwszeństwa, jeśli jego ruch zmusi kierującego do gwałtownego hamowania lub manewru obronnego. Nie ma przy tym znaczenia, czy pojazd porusza się zgodnie z przepisami, czy przekracza dopuszczalną prędkość - pieszy ma obowiązek ocenić sytuację i nie narażać siebie ani innych uczestników ruchu.
Szczególna ostrożność pieszego polega m.in. na analizie widoczności drogi, prędkości zbliżających się pojazdów oraz aktualnej sytuacji w ruchu. Dotyczy to nie tylko przejść dla pieszych bez sygnalizacji, ale również tych z sygnalizacją świetlną. Zielone światło nie zwalnia pieszego z obowiązku upewnienia się, że może bezpiecznie wejść na przejście, bez wymuszania pierwszeństwa. W praktyce oznacza to konieczność obserwowania pojazdów i dostosowania ruchu do sytuacji zmieniających się na drodze.
Dodatkowo pieszy nie może korzystać z telefonu lub innych urządzeń elektronicznych w sposób ograniczający percepcję otoczenia. Zapis ten dotyczy zarówno przechodzenia przez jezdnię, jak i przez drogę dla rowerów, gdzie również obowiązują przepisy o zachowaniu ostrożności. Nawet jeśli pieszy ma pierwszeństwo, musi zachowywać się tak, aby nie doprowadzić do zagrożenia - co może oznaczać konieczność zatrzymania się, wycofania lub odstąpienia od wejścia na przejście.
Warto pamiętać, że torowisko wyodrębnione również stanowi przestrzeń, na której pieszy musi zachować wyjątkową ostrożność. Jeśli widoczność toru ruchu jest ograniczona przez inne pojazdy, obiekty lub warunki pogodowe, obowiązkiem pieszego jest wstrzymać się od dalszego marszu. W przeciwnym razie - nawet przy formalnym „pierwszeństwie” - może zostać uznany za współwinnego w razie wypadku.
Zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym, odpowiedzialność za bezpieczeństwo na drodze spoczywa na wszystkich uczestnikach. Tak samo jak kierowca musi zachować szczególną ostrożność przy dojeżdżaniu do przejścia, tak i pieszy przechodzący przez jezdnię powinien podejmować działania zapobiegawcze. W praktyce oznacza to gotowość do przerwania manewru, cofnięcia się lub pozostania na chodniku, jeśli istnieje ryzyko, że kierujący pojazdem nie zdąży zatrzymać się na czas.
Zasada szczególnej ostrożności dotyczy również sytuacji, w których pieszy znajduje się po jednej stronie jezdni, a ruch pojazdów odbywa się na wielu pasach - zwłaszcza w przypadkach, gdy widoczność drogi po drugiej stronie jest ograniczona. Wejście na jezdnię w takich okolicznościach, bez upewnienia się co do bezpieczeństwa, narusza przepisy, nawet jeśli pieszy znajduje się na przejściu.
Podsumowując, pierwszeństwo pieszego na przejściu nie ma charakteru bezwzględnego. Każdy pieszy, zanim wejdzie na jezdnię, musi zachować szczególną ostrożność, obserwować otoczenie i nie narażać siebie ani innych. Tylko wzajemne zrozumienie i respektowanie zasad przez pieszych i kierowców może ograniczyć liczbę wypadków i realnie poprawić bezpieczeństwo na drogach.
Twój samochód uległ wypadkowi lub awarii? Sprawdź auto zastępcze z OC sprawcy w CarFree i nie pozwól, by cokolwiek ograniczyło Twoją mobilność!
Bezpieczeństwo pieszych - obowiązujące przepisy
Bezpieczeństwo pieszych to jeden z priorytetów polskiego ustawodawcy, co znajduje odzwierciedlenie w przepisach ujętych w Kodeksie drogowym. W ostatnich latach wielokrotnie nowelizowano ustawę Prawo o ruchu drogowym, aby poprawić ochronę niechronionych uczestników ruchu - czyli pieszych. Kluczowym elementem zmian było wprowadzenie w 2021 roku przepisu, który nakłada na kierowców obowiązek ustąpienia pierwszeństwa również pieszemu wchodzącemu na przejście. Przepis ten znajduje się w art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym.
Oznacza to, że kierowca zbliżający się do przejścia musi nie tylko uważać na osoby już się na nim znajdujące, ale również na te, które wykazują zamiar przekroczenia jezdni. Jednocześnie art. 3 i 14 tej samej ustawy przypomina, że pieszy wchodzący na jezdnię lub torowisko jest zobowiązany do zachowania szczególnej ostrożności i nie może tego robić w sposób nagły, bez oceny sytuacji na drodze. Obowiązki i prawa są więc zrównoważone - a bezpieczeństwo zależy od współdziałania wszystkich uczestników ruchu.
Z danych Komendy Głównej Policji wynika, że w 2023 roku w Polsce doszło do 3 142 wypadków z udziałem pieszych, z czego 211 zakończyło się śmiercią, a 2 979 osób zostało rannych (Źródło: KGP, Biuro Ruchu Drogowego, „Wypadki drogowe w Polsce w 2023 roku”). Choć to spadek w porównaniu do lat wcześniejszych, statystyki wciąż pokazują, że piesi pozostają jedną z najbardziej narażonych grup na drogach.
Ustawodawca kładzie również nacisk na edukację i kulturę zachowania na drodze. Kampanie społeczne, organizowane przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, mają za zadanie przypominać, że przestrzeganie przepisów nie zwalnia z myślenia. Zarówno pieszy, jak i kierowca, mają obowiązek obserwować sytuację i unikać ryzykownych zachowań.
W Kodeksie drogowym znajdziemy również przepisy dotyczące korzystania z przejść dla pieszych z sygnalizacją świetlną, zachowania na drodze dla rowerów czy zasad przechodzenia poza pasami. Wszystkie te regulacje służą nie tylko egzekwowaniu porządku, ale przede wszystkim ochronie życia i zdrowia.
Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu - jakie są konsekwencje?
Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu to jedno z najpoważniejszych wykroczeń w ruchu drogowym, ponieważ bezpośrednio zagraża zdrowiu i życiu uczestników ruchu. Od 1 stycznia 2022 roku obowiązuje nowy, znacznie bardziej restrykcyjny taryfikator mandatów, który znacznie zaostrzył kary dla kierowców łamiących przepisy w tym zakresie. Jeszcze niedawno mandaty za takie wykroczenie wynosiły 350 zł i 10 punktów karnych, dziś – kary są znacznie bardziej dotkliwe.
Aktualne kary za nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu:
-
1500 zł i 15 punktów karnych – za nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych lub zbliżającemu się do niego.
-
1500 zł i 15 punktów karnych – za wyprzedzanie na przejściu dla pieszych lub bezpośrednio przed nim.
-
1500 zł i 12 punktów karnych – za nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu przez skrzyżowanie.
-
1500 zł i 15 punktów karnych – za nieustąpienie pierwszeństwa osobie niepełnosprawnej lub o ograniczonej sprawności ruchowej, niezależnie od miejsca zdarzenia.
-
1500 zł i 10 punktów karnych – za złamanie zakazu wyprzedzania na skrzyżowaniu, co również bywa powiązane z zagrożeniem dla pieszych.
Recydywa – podwójna kara
Nowelizacja przepisów z września 2022 roku wprowadziła pojęcie recydywy. Oznacza to, że jeśli kierowca popełni to samo wykroczenie drugi raz w ciągu 24 miesięcy od pierwszego przewinienia, zapłaci mandat w podwójnej wysokości. W przypadku nieustąpienia pierwszeństwa pieszemu może to oznaczać aż 3000 zł mandatu, przy zachowaniu tej samej liczby punktów karnych.
Inne przypadki wymuszenia pierwszeństwa
Warto też pamiętać, że wymuszenie pierwszeństwa nie dotyczy wyłącznie pieszych. Każdy kierowca, który nie zachowa szczególnej ostrożności i stworzy zagrożenie w ruchu drogowym, może zostać ukarany zgodnie z przepisami Kodeksu wykroczeń. Oto przykładowe stawki mandatów:
-
350 zł i 6 punktów karnych – za nieustąpienie pierwszeństwa na skrzyżowaniu,
-
300 zł i 5 punktów karnych – za wymuszenie pierwszeństwa na drodze,
-
250 zł i 5 punktów karnych – za nieustąpienie pierwszeństwa podczas włączania się do ruchu,
-
100 zł i 4 punkty karne – za nieustąpienie pierwszeństwa pojazdom nadjeżdżającym z naprzeciwka.
Wymuszenie pierwszeństwa, niezależnie od tego, czy dotyczy pojazdu, czy pieszego, jest zawsze traktowane jako poważne wykroczenie. Powodem jest jego bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo ruchu – to właśnie takie sytuacje najczęściej prowadzą do kolizji, potrąceń i wypadków. Dlatego każdy kierowca powinien znać i przestrzegać przepisów nie tylko dla uniknięcia mandatu, ale przede wszystkim z troski o życie i zdrowie innych uczestników ruchu.
Czego nie wolno pieszemu?
Pieszy, jako uczestnik ruchu drogowego, również podlega przepisom określonym w kodeksie drogowym. Choć jego ochrona prawna na jezdni - szczególnie w rejonie przejść - jest szeroka, nie oznacza to dowolności zachowań. Niewłaściwe postępowanie pieszego może prowadzić do poważnych konsekwencji, a nawet do tragicznych w skutkach wypadków. Właśnie dlatego warto wiedzieć, czego pieszemu nie wolno – zarówno w codziennym poruszaniu się po mieście, jak i poza obszarem zabudowanym.
Najważniejszą zasadą jest obowiązek korzystania z chodnika lub drogi dla pieszych. Jeśli ich nie ma, pieszy może iść poboczem, a dopiero w ostateczności – jezdnią. W takiej sytuacji należy iść lewą stroną drogi, możliwie jak najbliżej jej krawędzi, i ustępować miejsca nadjeżdżającym pojazdom. Dotyczy to również sytuacji, gdy porusza się grupa pieszych – wtedy obowiązuje zasada „jeden za drugim”, z wyjątkiem dróg o małym natężeniu ruchu i dobrej widoczności.
Zabrania się pieszemu korzystania z drogi dla rowerów, jeśli obok niej przebiega chodnik lub pobocze - wyjątkiem są osoby niepełnosprawne lub sytuacje, gdy inne opcje są chwilowo niedostępne. Pieszy poruszający się po drodze dla rowerów musi zawsze ustępować pierwszeństwa rowerzystom.
Poważnym naruszeniem przepisów jest wchodzenie na jezdnię bezpośrednio przed nadjeżdżający pojazd, nawet na wyznaczonym przejściu. Nie wolno także wchodzić na jezdnię zza przeszkody (np. pojazdu), która powoduje ograniczoną widoczność drogi. Równie niebezpieczne i zabronione jest przebieganie przez jezdnię, zatrzymywanie się bez uzasadnionej potrzeby na pasach, czy zwalnianie kroku w sposób utrudniający ruch.
Szczególne zasady dotyczą torowisk - pieszy nie może przechodzić przez nie w miejscu niedozwolonym, wchodzić na torowisko, gdy zapory są opuszczone lub ich opuszczanie się rozpoczęło. Przechodzenie przez torowisko wyodrębnione z jezdni jest dozwolone wyłącznie w miejscach do tego wyznaczonych.
Pieszy powinien również korzystać z przejścia nadziemnego lub podziemnego, jeśli takie znajduje się w pobliżu. W przypadku przejść sugerowanych - czyli miejsc bez znaków poziomych i pionowych, ale często wykorzystywanych przez pieszych - obowiązują te same zasady ostrożności, choć nie mają one formalnego statusu przejścia.
Dużym zagrożeniem, szczególnie w przestrzeni miejskiej, jest korzystanie z telefonu komórkowego lub innego urządzenia elektronicznego w trakcie przechodzenia przez jezdnię, drogę dla rowerów lub torowisko. Zgodnie z przepisami, jeśli prowadzi to do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na drodze - jest to wykroczenie, za które grozi mandat.
Nie wolno również przechodzić przez jezdnię w miejscach, gdzie znajdują się barierki, pasy zieleni czy inne urządzenia zabezpieczające, które oddzielają ruch pieszych od jezdni - niezależnie od strony jezdni, po której się znajdują.
Ważnym przepisem jest także obowiązek używania elementów odblaskowych po zmroku, poza obszarem zabudowanym - ich brak może znacząco zwiększyć niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się na drodze. Odblaski muszą być umieszczone w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu, co pozwala na wcześniejsze dostrzeżenie pieszego przez kierowcę.
Pieszy, który narusza te zasady, nie tylko naraża się na mandat - zgodnie z obowiązującym Taryfikatorem mandatów karnych - ale może również zostać uznany za sprawcę wykroczenia lub współwinnego wypadku. W skrajnych przypadkach, gdy skutkiem nieprzemyślanych działań pieszego jest śmierć lub ciężki uszczerbek na zdrowiu innego uczestnika ruchu, może dojść nawet do odpowiedzialności karnej.
Podsumowując - przepisy nie mają na celu ograniczania swobody poruszania się pieszych, ale chronią ich zdrowie i życie. Respektowanie zasad, zwłaszcza w miejscach o dużym natężeniu ruchu, na przejściach i w rejonie skrzyżowań, to obowiązek każdego - niezależnie od tego, czy jest pieszym, kierowcą czy rowerzystą.
Ustąpienie pierwszeństwa pieszemu - podsumowanie
Jak widać, kwestia związana z tym, jak prawidłowo traktować pasy dla pieszych, a także miejsca niebędące przejściem nie jest aż tak bardzo skomplikowana. Mając na uwadze nasze porady, z pewnością będziesz w stanie poruszać się w pełni przepisowo po drodze i odpowiednio reagować na pojawiające się na niej sytuacje.
Pieszy znajdujący się na pasach pieszy wchodzący na przejścia to jednak tylko niektóre z tematów, które poruszamy w naszych poradnikach. Zachęcamy do zapoznania się z resztą artykułów, które przygotowaliśmy w celu ułatwienia kierowcom doskonalenia ich umiejętności!
Zachęcamy także do skorzystania z naszej wypożyczalni. Znajomość przepisów ruchu drogowego to jedno, ale warto zabezpieczyć się podwójnie i zasiąść za kierownicą nowoczesnego samochodu spełniającego najwyższe standardy bezpieczeństwa. Sprawdź nasze usługi na wynajem samochodów Łódź i zapoznaj się z ofertami oddziałów CarFree z innych miast w Polsce!
Kiedy pieszy ma pierwszeństwo - najczęściej zadawane pytania
Kiedy kierowca musi ustąpić pierwszeństwa pieszemu?
Kierowca musi ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu oraz pieszemu zbliżającemu się do przejścia. Obowiązek ten dotyczy wszystkich przejść dla pieszych, niezależnie od liczby pasów ruchu. Dodatkowo kierowca powinien zachować szczególną ostrożność przy skręcie w drogę poprzeczną, ustępując pierwszeństwa pieszym przekraczającym jezdnię.
W jakich sytuacjach pieszy nie ma pierwszeństwa?
Pieszy nie ma pierwszeństwa, gdy wchodzi na jezdnię w miejscu niedozwolonym lub nagle, bezpośrednio przed nadjeżdżający pojazd. Nie ma również pierwszeństwa na jezdni poza przejściem dla pieszych, nawet jeśli zbliża się do takiego miejsca. Pieszy nie powinien też wchodzić na pasy, jeśli sygnalizator wskazuje czerwone światło.
Kiedy ustępujemy pierwszeństwa pieszym?
Pierwszeństwa ustępujemy pieszym znajdującym się na przejściu oraz zbliżającym się do przejścia, jeśli mają wyraźny zamiar przejścia przez jezdnię. Kierowca musi też ustąpić pieszym przy skręcaniu w drogę poprzeczną lub na skrzyżowaniach, gdzie pieszy przekracza tor jazdy pojazdu. Obowiązuje tu zasada zachowania szczególnej ostrożności.
Czy pieszy zbliżający się do przejścia ma pierwszeństwo?
Tak, zgodnie z przepisami obowiązującymi od 2021 roku, pieszy zbliżający się do przejścia również ma pierwszeństwo. Kierowca ma obowiązek zwolnić i umożliwić mu bezpieczne wejście na przejście. To przepis mający na celu zwiększenie ochrony pieszych.
Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?
Pieszy nie ma pierwszeństwa, jeśli wchodzi na pasy bezpośrednio przed nadjeżdżający pojazd, uniemożliwiając kierowcy bezpieczne zatrzymanie. Również w sytuacji, gdy na pasach działa sygnalizacja świetlna i pieszy nie stosuje się do niej (np. przechodzi na czerwonym), pierwszeństwo nie obowiązuje.
Czy pieszy ma pierwszeństwo zbliżając się do pasów?
Tak, w świetle obowiązujących przepisów, pieszy zbliżający się do przejścia ma pierwszeństwo - kierowca powinien zachować ostrożność, zwolnić i w razie potrzeby się zatrzymać, aby umożliwić przejście. Nie oznacza to jednak, że pieszy może wtargnąć na jezdnię bez upewnienia się, że jest to bezpieczne.
Czy pieszy ma zawsze pierwszeństwo na przejściu?
Nie, pieszy nie ma bezwzględnego pierwszeństwa - nie może wchodzić na przejście nagle, bezpośrednio przed jadący pojazd. Mimo obowiązku ustąpienia przez kierowcę, pieszy również musi zachować ostrożność i nie może korzystać z przejścia w sposób zagrażający bezpieczeństwu ruchu.
Czy kierowca ma obowiązek przepuścić pieszego na pasach?
Tak, kierowca ma obowiązek ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu oraz zbliżającemu się do niego. Niezastosowanie się do tego przepisu może skutkować mandatem, a w razie zdarzenia - poważnymi konsekwencjami prawnymi i moralnymi.
Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na pasach 2025
W 2025 roku nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na pasach nadal jest poważnym wykroczeniem drogowym, za które grozi mandat w wysokości 1 500 zł oraz 15 punktów karnych. Kara ta dotyczy zarówno pieszych już znajdujących się na przejściu, jak i tych, którzy się do niego zbliżają. Dodatkowo, w przypadku stworzenia zagrożenia bezpieczeństwa, kierowca może ponieść konsekwencje karne.
Data aktualizacji artykułu: 11.04.2025