Aktualności

2024-01-19

 

Systemy bezpieczeństwa w samochodach – czynne i bierne

2024-01-19
Systemy bezpieczeństwa w samochodach – czynne i bierne

Systemów bezpieczeństwa w samochodach jest wiele, zarówno tych czynnych, jak i biernych. Każdy z nich ma za zadanie ochronić nas przed kolizją lub zapewnić bezpieczeństwo w trakcie wypadku. Jeśli poznamy dane skróty, może okazać się, że to właśnie od nich w dużej mierze zależy nasze życie. Chcesz dowiedzieć się, co w Twoim samochodzie przeciwdziała poślizgowi kół, a co wpływa na skuteczność awaryjnego hamowania? Przeczytaj poniższy artykuł i napełnij się wiedzą. 

Jakie są czynne systemy bezpieczeństwa w samochodach?

Elementy czynnego bezpieczeństwa w samochodzie mają za zadanie ograniczyć wszelkie ryzyko powstania sytuacji kolizyjnych. Na wstępie jednak warto zaznaczyć, że do tego przyczyniają się również konstrukcja samochodu i opony. Dzięki odpowiedniej konstrukcji samochodu mamy zapewnioną dobrą widoczność zza kierownicy, natomiast prostota obsługi systemów pokładowych sprawia, że nasza uwaga może być praktycznie w stu procentach skupiona na drodze. Za to dobre oświetlenie pozwala na szybsze zauważenie samochodu. Jeśli chcemy zadbać o swój spokój,  warto również zadbać o dobrej jakości opony. Korzystając z usługi najmu aut, nie musisz się martwić o stan techniczny samochodu. Wypożyczalnia samochodów CarFree dba o stan techniczny pojazdów w swojej ofercie. Każdy z dostarczonych samochodów jest po niezbędnych przeglądach.

ABS – Anti-Lock Breaking System – sposób na blokowanie kół

ABS (Anti-Lock Breaking System) to system zapobiegający blokowaniu kół w trakcie hamowania. Z nim samochód nie wpadnie w poślizg nawet przy bardzo silnym naciśnięciu hamulca. Dzieje się to za pomocą symulacji hamowania pulsacyjnego, co system robi z większą dokładnością. Dlaczego jest to aż tak ważne? W przypadku blokowania kół, kiedy co najmniej jedno koło samochodu przestaje się obracać, różnice siły hamowania znacząco wpływają na utratę sterowności. System awaryjnego hamowania pozwala zachować ową sterowność na zdecydowanie wyższym poziomie. Co więcej, na wysokim szczeblu zostaje też współczynnik przyczepności, co umożliwia skrócenie drogi hamowania. W jaki sposób samochód reaguje na nasze naciśnięcie hamulca? Dzieje się to za sprawą czujników Halla, które kontrolują obroty kół. Dzięki nim w momencie awaryjnego hamowania możemy poczuć specyficzne drganie pod pedałem. 

ASR – acceleration slip regulation – system kontroli trakcji pojazdu

Kolejny system bezpieczeństwa, który może być bardzo przydatny, szczególnie zimową porą. Acceleration Slip Regulation chroni przed wpadnięciem w poślizg. Ten system kontroli trakcji pojazdu zapobiega buksowaniu kół podczas przyspieszania. W momencie, w którym jedno z kół wpadnie w poślizg, ograniczy on prędkość samochodu. W jaki sposób to się dzieje? ASR wykorzystuje hamulce, może również opóźnić lub w ogóle odłączyć zapłon bądź przymknąć przepustnicę. 

ESP – electronic stability program – system elektroniczny, który stabilizuje tor jazdy

Zbliża się niebezpieczny ostry zakręt? Z Electronic Stability Program możesz być spokojny. Dzięki wykorzystaniu elementów systemu ABS i ASR ten system stabilizacji toru jazdy jest w stanie ustabilizować tor jazdy w trakcie brania zakrętów. System ESP poprzez kontrolę kół jest w stanie wykryć, że jedno z nich wpadło w poślizg. W tym momencie blokuje tylną lub przednią oś samochodu.

EBD – Electronic Brakeforce Distribution – kolejny element układu hamowania

EBD, czyli elektroniczny rozdział sił hamowania jest po to, aby wspomóc przeciwblokujący układ hamulcowy i jest w stanie zapewnić bezpieczne hamowanie w niespodziewanych sytuacjach oraz na zakrętach. Tak samo jak system ABS, dzisiaj electronic brakeforce distribution znajduje się już praktycznie w każdym samochodzie. Jak działa EBD? Reguluje siły hamowania wszystkich kół w aucie, dzięki czemu skraca się droga hamowania, a stabilność auta w nagłych sytuacjach jest utrzymywana na wysokim poziomie. 

AEB – Autonomous Emergency Breaking – z nim nie zderzysz się z samochodem jadącym przed Tobą

AEB to automatyczny system automatycznego hamowania, który nie pozwoli, aby Twoje auto zderzyło się z poprzedzającym pojazdem. System kontrolujący, który za pomocą radarów wykrywa różnego rodzaju przeszkody, które można spotkać na drodze, np. inny samochód bądź zwierzę. System wykrywania samochodów aktywuje się niezależnie od kierowcy. 

LDW – Lane Departure Warning – asystent pasa ruchu

Zjechanie z właściwego pasa ruchu może się okazać bardziej niebezpieczne niż natrafienie na przeszkodę w postaci jakiegoś zwierzaka lub innego samochodu. Najczęściej takie groźne sytuacje spowodowane są stanem zmęczeniem kierowcy. LDW ma zapewnić ochronę przed tego typu zdarzeniami. Dzięki kamerce obraz przesyłany jest do komputera pokładowego, który w momencie wykrycia zmiany pasu bez sygnalizacji zawiadamia o tym kierowcę poprzez wibracje kierownicy bądź fotela oraz sygnał dźwiękowy.

BAS – Brake Assist System – kolejny wspomagacz hamowania awaryjnego

Ten system wspomagania awaryjnego wykrywa okoliczności, które sprzyjają nagłemu hamowaniu. Brake Assist System maksymalnie zwiększa poziom ciśnienia w układzie hamulcowym. W niektórych sytuacjach może uruchomić także światła awaryjne. Dzięki temu systemowi efektywność hamowania awaryjnego jest na najwyższym poziomie. 

ACC – Adaptive Cruise Control – nie przejmuj się prędkością

ACC to aktywny tempomat, aktywny system bezpieczeństwa, którego najważniejszym zadaniem jest zmniejszanie prędkości samochodu w momencie, w którym ten napotka na jakąś przeszkodę. Inteligentny ogranicznik prędkości przez cały czas skanuje otoczenie i sprawdza dystans, jaki dzieli nasz samochód z autem jadącym przed nami. Wtedy sterownik ma za zadanie dostosować prędkość pojazdu w ten sposób, aby zachować bezpieczną odległość. Możemy samodzielnie ustawiać odległość, która według nas jest bezpieczna.

BLIS – Blind Spot Information System – nie martw się martwym polem

Blind Spot Information System został stworzony po to, aby informować kierowcę o tym, co dzieje się w tzw. martwym polu lusterka. Jak działa system BLIS? Za pomocą kamery wykrywa obiekty znajdujące się w niewidocznym dla nas obszarze. Kamerki znajdują się w bocznych lusterkach. Ten system rozpoznawania ostrzega kierowcę przed możliwością ewentualnej stłuczki.

Bierne systemy bezpieczeństwa w samochodach

Nowoczesne systemy bezpieczeństwa to także te systemy, które zajmują się bezpieczeństwem biernym. Co robią bierne systemy bezpieczeństwa w samochodach? Mają za zadanie chronić kierowcę i pasażerów w trakcie kolizji. Poznaj najważniejsze systemy bezpieczeństwa w samochodach.

Jakie układy bezpieczeństwa biernego montuje się w samochodach? Jednym z ważniejszych są zwijacze pasów bezpieczeństwa w samochodach. Jego działanie jest najbardziej widoczne, kiedy mamy do czynienia ze zbyt dużym przeciążeniem. Mimo działania ogromnej siły w trakcie uderzenia bądź nagłego hamowania, pasy są zablokowane. Kolejnym bardzo istotnym elementem są napinacze pasów bezpieczeństwa. Mają za zadanie zwiększyć stabilność ciała podczas kolizji. Najczęściej montowane są przy klamrze zapinającej. Co więcej, we współczesnych samochodach aktywują się razem z poduszkami powietrznymi, czyli z kolejnym biernym systemem bezpieczeństwa, który zapewnia bezpieczeństwo i komfort jazdy. Poduszki powietrzne znacznie zmniejszają ryzyko urazów szyi i głowy. 

Zdarzyła ci się stłuczka? Nie przejmuj się! W CarFree bardzo szybko dostaniesz auto zastępcze z OC sprawcy. Zachęcamy także do zapoznania się z naszą ofertą wynajmu krótkoterminowego, średnioterminowego i długoterminowego.

Ile ładuje się samochód elektryczny – jak długo ładuje się elektryka?
2024-02-23

Ile ładuje się samochód elektryczny – jak długo ładuje się elektryka?

Ładowanie samochodu elektrycznego staje się coraz bardziej powszechnym tematem. Postęp technologiczny i rosnące zainteresowanie ekologią sprawiły, że na ulicach widzimy coraz więcej samochodów elektrycznych. Z coraz większą popularnością takich samochodów łączy się również coraz więcej wątpliwości, a te najczęściej dotyczą kwestii ładowania.


Mandat za kolizje – jaki można dostać mandat za spowodowanie kolizji?
2024-02-16

Mandat za kolizje – jaki można dostać mandat za spowodowanie kolizji?

Najbardziej niepozornie wyglądająca stłuczka może być źródłem wielu problemów, dlatego warto wiedzieć już wcześniej, jak się zachować, kiedy już dojdzie do nieprzyjemnego zdarzenia i jakie niesie to za sobą konsekwencje. Mandat za kolizję przewiduje wiele sytuacji i dla każdej z nich przypisana jest odpowiednia cena oraz liczba punktów karnych. 


 
Logo
  • Instagram
  • Facebook
CarFree Sp. z o.o.

NIP: 521 369 56 26

REGON: 361388616

Infolinia 24/7
Obsługa rezerwacji
Dział marketingu
Biuro obsługi klienta
Dział księgowości
Wynajem średnioterminowy (od 30 dni)

CarFree 2024 © Wszystkie prawa zastrzeżone

European Union

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności. Akceptuję

(+48) 794 500 550
rozpocznij chat