Opona Run Flat – co to za opona?

Przebicie opony to usterka, która może przytrafić się na każdej trasie. Kierowcy często próbują się przed nią zabezpieczyć, poprzez wożenie w bagażniku zapasowego koła, choć w świetle przepisów drogowych nie jest to obowiązkowe. A co, jeśli istniałoby rozwiązanie pozwalające na dalszą jazdę, nawet po przebiciu opony? Właśnie taką możliwość zapewniają opony Run Flat.
Poznaj to innowacyjne ogumienie i dowiedz się, czy możesz zamontować je w swoim aucie.
Opony typu Run Flat - jak działają?
Przebita opona zawsze oznacza kłopot - nawet wtedy, gdy w bagażniku mamy koło zapasowe. Nie ma każdy bowiem wiedzę i praktykę w wymianie ogumienia, nie mówiąc już o sile fizycznej, która jest potrzebna do odkręcenia śrub zabezpieczających. Oprócz tego wykonywanie takiej naprawy na poboczu ruchliwej drogi albo w niesprzyjających warunkach pogodowych może być zwyczajnie niebezpieczne i nieprzyjemne, a do tego zawsze opóźnia nas w dotarciu do celu podróży.
Nic więc dziwnego, że problem związany z przebitą oponą od dawna inspirował producentów opon samochodowych do poszukania bardziej przystępnego rozwiązania, niż wymiana koła. Postawili sobie oni za cel stworzenie takiej opony, która mimo uszkodzenia i spadku ciśnienia byłaby w stanie zapewnić - chociaż na pewien czas - warunki do kontynuowania bezpiecznej jazdy. Choć na pierwszy rzut oka pomysł wydaje się abstrakcyjny, już pod koniec lat XX wieku zaczęto tworzyć pierwsze rozwiązania zgodne z tą ideą. Przełomem był rok 1987, kiedy to na rynku oficjalnie pojawiły się pierwsze opony Run Flat. Pionierem tej technologii był japoński koncern Bridgestone, a po raz pierwszy ogumienie tego typu zamontowano w modelu Porsche 959.
Opony Run Flat to innowacja w branży ogumienia, która zrewolucjonizowała dotychczasowe spojrzenie na problem związany z uszkodzeniem opony podczas jazdy. Modele te skonstruowano w taki sposób, że nawet po przebiciu na powierzchni bieżnika są w stanie służyć dalej. Stoi za tym ich specyficzna wzmocniona konstrukcja, bowiem w częściach bocznych posiadają specjalne gumowe wkładki, które amortyzują utratę ciśnienia, a przez to sprawiają, że opony radzą sobie z utrzymaniem ciężaru samochodu nawet wtedy, gdy we wnętrzu opony nie ma powietrza. Nietypowa jest także budowa stopki opony, dzięki czemu nie zsuwa się ona z obręczy.
Po przebiciu opony Run Flat nie musisz zupełnie nic robić - nie ma konieczności zatrzymywania się w celu wymiany koła czy uszczelnienia gumy. Możesz swobodnie kontynuować podróż, choć zgodnie z zaleceniami należy utrzymywać prędkość do 80 km/h i nie pokonywać dystansu dłuższego niż 80 km. Ograniczenia te dotyczą jednak tylko modeli opisanych wyżej - z gumową wkładką, natomiast trzeba wiedzieć, że istnieją także inne typy Run Flat, np. z pierścieniem nośnym, w przypadku których po przebiciu opony można przejechać nawet 300 km. O poszczególnych typach i ich możliwościach dokładniej opowiemy w dalszej części artykułu.
Skąd wiedzieć, że opona uległa uszkodzeniu?
Skoro uszkodzenie opony Run Flat nie wyklucza możliwości dalszej jazdy samochodem i jest praktycznie nieodczuwalne dla kierowcy i pasażerów, to pojawia się pytanie - skąd dowiemy się, że doszło w ogóle do awarii? Najłatwiej zauważą to kierowcy, których auta są wyposażone w system monitorujący ciśnienie w oponach (TPMS - Tire Pressure Monitoring System), bo otrzymają oni komunikat o spadku ciśnienia. Jeżeli jednak Twój samochód nie ma czujników ciśnienia, uszkodzenie opony poznasz po pewnych symptomach, podobnych do tych, które występują podczas uszkodzenia mechanicznego tradycyjnej opony. Co będzie się działo?
Przede wszystkim słyszalny będzie większy szum opon podczas jazdy, a przy dużych prędkościach (90-100 km/h) dodatkowo odczujesz zwiększone wibracje kół. W przypadku uszkodzenia przedniego koła zauważysz także lekkie ściąganie auta w stronę uszkodzonej opony i poczujesz, że musisz używać większej siły, aby skręcać w tę stronę kierownicą.
W momencie, gdy zaczniesz podejrzewać problemy z oponą, najlepiej zredukować prędkość do 80 km/h i zacząć odliczać kilometry, tak aby nie przekroczyć limitu dopuszczalnego przez danego producenta opon typu Run Flat. Pamiętaj też, że jeżeli wysiądziesz z auta i zauważysz, że w oponie jest utkwiony jakiś przedmiot, np. gwóźdź czy wkręt, nie wyjmuj go aż do momentu, gdy będziesz mieć możliwość wymiany lub naprawy koła.
Technologia Run Flat kontra zwykłe opony
Opony typu Run Flat różnią się od standardowych pod wieloma względami. Część tych różnic przemawia na ich korzyść, ale są też i takie, które stawiają je na gorszej pozycji. Wiedza na ten temat jest kluczowa dla osób, które rozważają montaż takich opon w swoim pojeździe, dlatego przyjrzyjmy się bliżej zaletom i wadom opon Run Flat.
Bezpieczeństwo jazdy
Pierwsza, a zarazem najważniejsza zaleta płynąca z użytkowania opon Run Flat to zwiększone bezpieczeństwo. Mówimy tutaj zwłaszcza o sytuacjach, gdy podróżujesz autem z dużą prędkością, np. po autostradzie czy drodze ekspresowej i nagle dojdzie do przebicia opony. W przypadku zwykłych opon tracisz wówczas kontrolę nad autem, co może prowadzić do groźnych wypadków. Im większa prędkość, tym trudniej opanować samochód. Z kolei w przypadku przebicia opony Run Flat wszystko przebiega spokojniej - auto zachowuje stabilność, dzięki czemu nie narażasz życia i zdrowia swojego oraz pasażerów, a także nie stanowisz zagrożenia dla innych uczestników ruchu drogowego.
Brak konieczności natychmiastowej wymiany
Gdy standardowa opona ulegnie uszkodzeniu, kierowca powinien zredukować prędkość i jak najszybciej zatrzymać pojazd na poboczu drogi. Nie ma mowy o możliwości dalszej jazdy, póki opona nie zostanie naprawiona lub wymieniona, a zatem trzeba podjąć decyzję, czy podejmujemy się tego zadania samodzielnie czy chcemy wezwać pomoc w postaci mobilnych usług wulkanizacji albo lawety, która dowiezie auto do warsztatu. Takie sytuacje powodują nie tylko stres i opóźnienia, ale i generują dodatkowe koszty dla kierowców, którzy nie mają polisy obejmującej holowanie pojazdu.
Stawiając na technologię Run Flat, nie musisz podejmować natychmiastowych działań. Po przebiciu opony masz czas, aby na spokojnie dojechać do serwisu, a nawet aby dotrzeć do celu podróży, a naprawę odłożyć na potem. Trzeba jedynie pamiętać, aby kontynuować jazdę przez dozwoloną liczbę km i z prędkością do 80 km.
Więcej miejsca w bagażniku
Brak konieczności natychmiastowej wymiany koła po przebiciu pociąga za sobą jeszcze jedną istotną zaletę - nie musisz mieć już zapasowego koła na wyposażeniu samochodu, a zatem zyskujesz więcej wolnej przestrzeni w bagażniku, którą możesz przeznaczyć na przewożenie bagaży czy zakupów.
Wytrzymałość opon
Technologia Run Flat nadaje także oponie większej odporności na uszkodzenia mechaniczne. Odpowiadają za to głównie wzmocnienia po bokach opony oraz zmodyfikowana stopka opony. W praktyce oznacza to, że ruszając w trasę z takim ogumieniem nie musisz tak bardzo uważać na krawężniki, głębokie studzienki, torowiska, progi zwalniające czy zwykłe dziury w drodze, bo stanowią one mniejsze narażenie dla opony.
Komfort jazdy
Niestety opony Run Flat mają też swoje wady. Jedną z nich jest to, że są o 10-15% cięższe od zwykłych opon, a do tego twardsze i sztywniejsze, co przekłada się na gorszy komfort jazdy. Zwłaszcza podczas szybszej jazdy podróżowaniu może towarzyszyć większy hałas i drgania, niż w przypadku opon standardowych.
Żywotność opon
Kolejna wada systemu Run Flat dotyczy jego czasu eksploatacji. Niestety opony te zużywają się nawet o 20% szybciej, niż ich standardowe odpowiedniki. Szczególnie odczują to osoby, które pokonują autem dużo kilometrów, bo wówczas może się okazać, że zakup nowych egzemplarzy będzie konieczny np. co 4 a nie co 5 sezonów, co generuje oczywiście większe wydatki, zwłaszcza że opony Run Flat nie należą do najtańszych.
Koszty
Przed wyborem technologii Run Flat wiele osób mogą blokować także kwestie związane z finansami. Trzeba bowiem liczyć się z tym, że opony z tak wysokiej półki jakościowej są zazwyczaj 20-25% droższe od standardowych. Przykładowo, aktualnie za opony tego rodzaju pochodzące od marki Michelin trzeba zapłacić około 800-900 zł za sztukę. Nieco taniej oferuje je Brigestone - w cenie około 400-700 zł za sztukę.
Cena opon to jednak nie wszystko. Może się okazać, że potrzeba jeszcze specjalnych obręczy, aby montaż był możliwy, a te również wiążą się z niemałym wydatkiem. Do tego dochodzi koszt sezonowej wymiany, który często bywa podbijany ze względu na ograniczoną dostępność warsztatów, które realizują usługi w tym zakresie. Trzeba bowiem wiedzieć, że wzmocniony bok opony stanowi dodatkowe obciążenie dla maszyn montażowych, dlatego nie każdy warsztat podejmie się montażu opon Run Flat, bo może nie dysponować do tego odpowiednim sprzętem. Również konieczność ewentualnej naprawy takiej opony będzie wiązała się z wyższym kosztem, niż w przypadku tradycyjnych modeli.
Typy opon Run Flat
W ślad za Bridgestone poszli inni producenci opon samochodowych, dlatego po 1987 roku rynek oferował coraz to większy wybór ogumienia Run Flat pochodzącego od różnych marek. Niektórzy poszli o krok dalej i zaczęli projektować jego nowe typy. W ten sposób dziś na rynku można wyróżnić trzy popularne technologie stosowane w oponach Run Flat. Poznajmy je bliżej.
Wzmocniona konstrukcja
Pierwsza z nich to wspomniana wcześniej wzmocniona konstrukcja boczna. Gumowa wstawka jest skutecznym wsparciem w przypadku spadku ciśnienia spowodowanego uszkodzeniem opony i pozwala wówczas na przejechanie około 80 km z prędkością 80 km/h. Przykłady opon stworzonych w tej technologii to między innymi Bridgestone RFT (Run Flat Tire), Michelin ZP (Zero Pressure), Goodyear EMT (Extended Mobility Technology) czy Dunlop DSST (Dunlop Self-Supporting Technology).
Ogumienie samouszczelniające
Druga ze stosowanych technologii pozwala na automatyczne zasklepienie niewielkich uszkodzeń opony - nieprzekraczających 5 mm. Polega na tym, że we wnętrzu opony znajduje się specjalna warstwa lepkiego polimeru, który po przebiciu twardnieje, zapobiegając nagłemu spadkowi ciśnienia. Dzięki temu kierowca może kontynuować jazdę bez konieczności natychmiastowej naprawy ogumienia. Mimo swojej funkcjonalności, rozwiązanie to nie zdobyło jednak szerokiej popularności – głównie ze względu na zwiększoną wagę koła, która może negatywnie wpływać na właściwości jezdne pojazdu. Przykłady opon stworzonych w tej technologii to między innymi Pirelli SWS (Safety Wheel System), Continental ContiSeal czy Dureseal dla aut ciężarowych.
Pierścień nośny
Producenci opon Run Flat chętnie bazują też na technologii wykorzystującej pierścień nośny. We wnętrzu opony znajduje się wówczas specjalna obręcz wzmacniająca wykonana z wytrzymałego tworzywa sztucznego lub metalu. Jej zadaniem jest podtrzymywanie ciężaru pojazdu po przebiciu opony, co pozwala na dalszą jazdę bez ryzyka uszkodzenia felgi czy zsunięcia się opony z felgi. Przykłady opon stworzonych w tej technologii to między innymi Bridgestone Support Ring (BSR) i Michelin PAX.
Jak rozpoznać, że w danym aucie zamontowano opony Run Flat?
Z zewnątrz opony Run Flat są praktycznie nie do odróżnienia, bo ich budowa w zasadzie niczym nie różni się od tradycyjnych opon. Aby rozpoznać, z czym mamy do czynienia, trzeba więc sprawdzić jaki ciąg znaków został wybity z boku opony. Różni producenci stosują różne różne oznaczenia, dlatego w weryfikacji pomoże Ci poniższa lista:
-
RFT – RubFlat Tyres lub RunFlat Technology (Bridgestone, Firestone, Nokian, Pirelli);
-
ZP – Zero Pressure (Michelin)
-
SSRF – Self Supporting Run Flat (Pirelli)
-
SSS – Self-Supporting Structure (BF Goodrich)
-
HRFS – Hankook Run Flat System (Hankook)
-
TRF – Toyo Run Flat (Toyo)
-
CSR – Conti Support Ring (Continental)
-
DSST – Dunlop Self Support System (Dunlop)
-
RF – RunFlat (Nokian, Yokohama)
-
ZPS – Zero Pressure System (Yokohama)
-
SSR – Self Supporting RunFlat (Continental, Uniroyal)
-
ROF – RunOnFlat (Goodyear)
-
XRP – eXtended RunFlat Performance (Kumho)
-
EMT – Extended Mobility Tire (Goodyear)
Rodzaje opon RunFlat - letnie, zimowe, całosezonowe
System Run Flat ma szansę dobrze sprawdzić się zarówno na dłuższych trasach, jak i podczas jazdy po mieście. Właściciele pojazdów z takim ogumieniem muszą jednak pamiętać o tym, że występuje ono w dwóch rodzajach, przeznaczonych na sezon letni i zimowy, a stosowanie odpowiedniego jest kluczowe dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy.
Zimowe modele Run Flat u niektórych kierowców budzą obawy związane z tym, że skoro są to opony o twardszej strukturze to mogą nie zapewniać zbyt dobrej przyczepności. Aktualne badania nie wskazują jednak, by były one gorsze od tradycyjnego ogumienia zimowego, co oznacza, że można bezpiecznie podróżować nimi w warunkach zimowych. Opony zimowe Run Flat zwykle są droższe od modeli przeznaczonych na sezon letni. Obydwa typy ogumienia działają tak samo w sytuacji przebicia, co oznacza wówczas konieczność jazdy z prędkością do 80 km/h przez dozwolony dystans.
Istnieje także alternatywne rozwiązanie - opony całoroczne. Są one idealnym wyborem dla tych, którzy cenią wygodę i szukają oszczędności, ponieważ tego rodzaju ogumienie nie wymaga wymiany i kłopotliwego przechowywania opon. Nie wszyscy producenci mają je jednak w swojej ofercie. Jeżeli poszukujesz opon Run Flat wielosezonowych, warto poszukać ich między innymi wśród modeli SSR (Self Supporting RunFlat) od Continental i modeli SSRF (Self Supporting Run Flat) od Pirelli.
Czy można zastosować ogumienie Run Flat zamiast standardowych opon?
Opony Run Flat to niekwestionowane bezpieczeństwo i wsparcie w sytuacjach awaryjnych, dlatego nic dziwnego, że wielu kierowców zastanawia się, czy można zamontować je w swoim aucie zamiast zwykłych opon. Zasadniczo jest to możliwe, ale pod pewnymi warunkami. Po pierwsze, trzeba dobrać odpowiednie modele runflatów, bowiem niektóre produkty, np. Michelin albo Pirelli wymagają dedykowanych felg, takich jak EH1/EH1+ i EH2/EH2+, które mają specjalne wyprofilowanie zapobiegające zsuwaniu się opony po utracie ciśnienia. Zamontowanie ich na zwykłych felgach mogłoby prowadzić do niebezpiecznych sytuacji.
Po drugie, nie każdy samochód nadaje się do wyposażenia w omawiane opony. Ważna jest budowa zawieszenia i wyposażenie w systemy wspomagania jazdy, takie jak ABS. Oprócz tego samochód musi posiadać system informujący o spadku ciśnienia w oponach, aby kierowca wiedział, gdy przydarzy się awaria i mógł odpowiednio reagować - dostosowując prędkość jazdy i wyliczając dystans, który może od tej chwili pokonać. Możliwości montażu systemu Run Flat każdorazowo powinny być zatem weryfikowane przez specjalistę. Pamiętajmy też, że niezalecane jest łączenie w jednym pojeździe opon typu Run Flat i zwykłych.
Przebita opona - jak poradzić sobie w sytuacji awaryjnej, gdy nie masz opon Run Flat?
Niespodziewane problemy z oponą potrafią skutecznie pokrzyżować plany podróży, ale nie warto się poddawać. W CarFree możesz błyskawicznie wypożyczyć auto zastępcze i kontynuować podróż bez zbędnych przestojów. To rozwiązanie szczególnie przydatne wtedy, gdy przebita opona unieruchomi auto w trasie, a musisz dotrzeć do celu jak najszybciej albo wtedy gdy oddałeś samochód do warsztatu na wymianę opony i potrzebujesz mobilności na czas naprawy.
Dzięki prostej procedurze wynajmu i szerokiej dostępności pojazdów CarFree to nieocenione wsparcie w awaryjnych sytuacjach. Aby zamówić auto wystarczy wypełnić prosty formularz online, a w pilnych sytuacjach skontaktować się telefonicznie na numer +48 794 500 550. Nasz pracownik może dostarczyć zamówione auto dokładnie w miejsce, gdzie go potrzebujesz - na terenie całej Polski.
Najczęściej zadawane pytania
1. Czy opony typu Run Flat zwiększają zużycie paliwa?
Opony Run Flat, za sprawą wzmocnionej konstrukcji i większej wagi, mają większe opory toczenia, niż standardowe opony, co może skutkować nieco wyższym zużyciem paliwa.
2. Czy opony Run Flat można regenerować po przebiciu?
Niektórzy producenci dopuszczają możliwość regeneracji opon, pod warunkiem, że przebicie jest niewielkie. Warto więc sprawdzić zalecenia producenta.
3. Czy jazda na oponach Run Flat wiąże się z jakimiś ograniczeniami?
Ogumienie tego typu pozwala na swobodne podróżowanie po różnych typach nawierzchni, z różnym obciążeniem i prędkością. Należy pamiętać tylko, że w razie uszkodzenia koła należy poruszać się z prędkością do 80 km/h.
4. Czy warto kupić opony Run Flat?
Opony tego rodzaju mają swoje wady, do których zaliczamy gorszy komfort jazdy, wyższe koszty i krótszą żywotność, jednak bezpieczeństwo, jakie zapewniają, dla wielu osób jest nie do przecenienia. Podróżując autem wyposażonym w takie ogumienie możesz odczuwać komfort psychiczny wynikający z tego, że łatwiej poradzisz sobie w awaryjnych sytuacjach, niż posiadacze tradycyjnego ogumienia.
5. Czy w CarFree można wypożyczyć auto z ogumieniem Run Flat?
Posiadamy pojazdy wyposażone w takie opony - zachęcamy do kontaktu telefonicznego, e-mailowego lub poprzez czat na naszej stronie internetowej, abyśmy mogli pomóc w dobraniu auta.