Dynamiczna wymiana oleju – na czym polega i ile kosztuje?
Dynamiczna wymiana oleju – na czym polega i ile kosztuje?
Obowiązkiem każdego posiadacza auta jest regularna wymiana oleju w skrzyni biegów. To bardzo ważne, jeśli chcemy, aby działała sprawnie przez długi czas.
Rolą oleju jest bowiem smarowanie elementów przekładni i chłodzenie podzespołów, a zaniedbania w kwestii wymiany mogą prowadzić do nadmiernego zużywania mechanizmu, problemów ze zmianą biegów, a nawet do całkowitej awarii. Co ile należy wymieniać olej? Najlepiej sprawdzić zalecenia samego producenta skrzyni automatycznej czy manualnej, ale jeżeli nie możemy jak ich sprawdzić, najbezpieczniej przyjąć zasadę, że zużyty olej usuwamy po każdych 40 tysiącach przejechanych kilometrów. Pozostaje jeszcze kwestia jak to robić, bo wymiana oleju w skrzyni może być statyczna lub dynamiczna.
Dowiedzmy się, na czym polega dynamiczna wymiana oleju i ile kosztuje, a także co zrobić, jeśli zapomnieliśmy o wymianie i samochód nie nadaje się do bezpiecznego użytkowania.
Na czym polega dynamiczna wymiana oleju?
Dynamiczna wymiana oleju polega na użyciu specjalnej stacji dynamicznej, która ma za zadanie wypompować stary zużyty olej i wtłoczyć nowy. Należy wpiąć ją w obieg oleju, pomiędzy wyjście na chłodnicę a wlew oleju. Zwykle oprócz samej wymiany w tej metodzie używa się też środków czyszczących i dodatków uszlachetniających, aby dokładnie oczyścić skrzynię z resztek starego oleju (tzw. płukanie skrzyni), jednak nie jest to konieczność.
Istotą wymiany dynamicznej jest to, że proces wymiany jest przeprowadzany na uruchomionym silniku i stąd też wzięła się nazwa tej metody. Dzięki takiej procedurze usuwamy nie tylko olej z wnętrza skrzyni, ale także olej znajdujący się w chłodnicy oleju i przekładni hydrokinetycznej. Cały proces trwa zwykle kilkadziesiąt minut, przy czym wymiana oleju to tylko jego część. Mechanik musi też wymienić filtr oleju, wyczyścić powierzchnie styczne, wymienić uszczelki i zalać przekładnię nowym środkiem smarnym.
Dynamiczna a statyczna wymiana oleju
Wymiana statyczna oleju ATF przebiega zgoła inaczej, bo polega na odkręceniu śruby spustowej i uwolnieniu oleju dzięki sile grawitacji, a następnie wtłoczeniu do skrzyni podobnej ilości nowego oleju. To metoda prosta, niewymagająca specjalistycznych narzędzi, ale obarczona niedoskonałościami. Przede wszystkim, w przypadku metody statycznej szacuje się, że stary olej z przekładni usuwany jest jedynie w 30-60%, natomiast na skutek wymiany dynamicznej możliwe jest usunięcie go w 100%. Skoro stary olej przekładniowy częściowo pozostaje w skrzyni i uzupełniamy go o nowy, czysty olej, to następuje zmieszanie olejów, w efekcie czego jedynie odświeżamy parametry oleju, zamiast je "wyzerować".
Ważną kwestią jest także wypłukanie zanieczyszczeń. W przypadku metody statycznej wypłukujemy je jedynie ze skrzyni. Dopiero wymiana oleju w sposób dynamiczny pozwala na gruntowne usunięcie ich z całego układu, a jest to ważne, bo osady czy drobinki metalu zbierające się w oleju, mogą następnie gromadzić się w silniku, prowadząc do jego uszkodzenia. Oprócz tego wymiana oleju dynamiczna zapewnia możliwość zastosowania detergentów czyszczących i uszlachetniaczy oleju, co pozwala przeprowadzić cały proces dokładniej i lepiej. Wymiana dynamiczna sprzyja też utrzymaniu właściwego poziomu oleju.
Czy wymiana statyczna odchodzi do lamusa?
Mimo tego, że statyczna wymiana oleju pozwala tylko częściowo usunąć stary olej, nie oznacza to, że zawsze jest gorsza niż ta przeprowadzana metodą dynamiczną. Może bowiem być w pełni wystarczająca, gdy dokonujemy wymiany oleju w automatycznej skrzyni z mniejszym przebiegiem albo w skrzyni, która nie jest mocno zanieczyszczona.
Aby sprawdzić, czy wymiana statyczna będzie w danym przypadku wystarczająca, warto zbadać stary olej. Jeżeli nie ma on widocznych oznak przypalenia, nie wydziela odoru spalenizny i nie jest mocno czarny, można zdecydować się na wymianę tą metodą. Zwykle wymiana statyczna jest popularnie stosowana w przypadku skrzyń manualnych, ale można w ten sposób wymienić stary olej również w skrzyniach automatycznych.
Kiedy zdecydować się na wymianę dynamiczną?
Dynamiczna wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów jest natomiast polecana, gdy samochód jest intensywnie eksploatowany. Należy rozumieć przez to jazdę z dużym obciążeniem czy holowanie przyczepy, ale także częste podróżowanie w trudnym terenie, gdzie istnieje zwiększone ryzyko przedostawania się zabrudzeń do podzespołów. Parametry oleju mogą też ulegać szybszemu pogorszeniu z powodu szybkiej jazdy po autostradzie czy jazdy sportowej, bo prowadzi to do nadmiernego obciążenia cieplnego i mechanicznego skrzyni, dlatego w takich przypadkach dynamiczna wymiana oleju automatycznej skrzyni biegów będzie lepszym wyborem.
Inną przesłanką do zdecydowania się na dynamiczną wymianę oleju w automatycznej skrzyni biegów są przypadki, gdy wymiana oleju nie była przeprowadzana regularnie, czyli zgodnie z częstotliwością zalecaną przez producenta. W takiej sytuacji usunięcie starego płynu i dolanie nowego oleju, tak jak standardowo odbywa się to w przypadku statycznej wymiany, to za mało, bo w skrzyni mogły powstać osady blokujące jej prawidłową pracę. Lepiej postawić wówczas na metodę dynamiczną, bo zakłada ona zastosowanie detergentów płuczących i innych środków, które pomagają w usunięciu zanieczyszczeń z zakamarków skrzyni.
Oczywiście przy wymianie statycznej również można przeprowadzić tzw. płukanie skrzyni z użyciem środka czyszczącego, jednak trzeba wziąć pod uwagę, że istnieje duże ryzyko, iż nie uda się dopłukać go całkowicie, a resztki preparatu po zmieszaniu z olejem mogą powodować różnego rodzaju zakłócenia pracy skrzyni biegów. Przy wymianie dynamicznej takie ryzyko jest praktycznie wyeliminowane.
Dynamiczna wymiana w automatycznej skrzyni biegów
Kiedyś dynamiczna wymiana oleju w skrzyni automatycznej była postrzegana jako dość kłopotliwa, nie mówiąc o tym, że zużywano podczas niej nawet 20 litrów oleju. Na szczęście dziś istnieją rozwiązania pozwalające na przeprowadzenie tego procesu sprawnie i ekologicznie. Nowoczesne urządzenia podpinane do układu smarowania odseparowują zużyty olej i podają dokładnie tyle nowego oleju, aby uzupełnić poziom do zalecanego. W ten sposób nie tylko ograniczamy jego ilość, ale i zapobiegamy zapowietrzeniu się skrzyni biegów i pompy oleju. Zwykle w typowym aucie podczas wymiany oleju metodą dynamiczną zużywa się 8-10 litrów oleju przekładniowego.
Ile kosztuje dynamiczna wymiana oleju?
Cena dynamicznej wymiany oleju ATF zależy od różnych czynników, w tym przede wszystkim od renomy i lokalizacji serwisu samochodowego, ceny filtra (zwykle jest to 100-200 zł, ale w autach premium może to być koszt nawet ponad 1000 zł), typu skrzyni biegów oraz od potrzebnej ilości oleju. To, ile oleju jest potrzebne, zależy natomiast od pojemności skrzyni biegów i od stopnia zabrudzenia oleju, bo jeżeli jest on duży, lepiej przepompować pewną nadwyżkę, dla pewności, że usunięto zużyty olej ze wszystkich zakamarków skrzyni. Przykładowo, w ofercie sieci serwisowych Bosch usługa dynamicznej wymiany kosztuje 720 zł + koszty materiałów.
Wybierając serwis, trzeba jednak kierować się nie tylko tym, ile kosztuje dynamiczna wymiana oleju, ale czy jest ona tam przeprowadzana fachowo. Wymianę oleju ATF najlepiej powierzyć profesjonalnym warsztatom samochodowym, niezależnie od tego, czy ma być przeprowadzana metodą statyczną, czy dynamiczną. Trzeba bowiem mieć na uwadze, że nieprawidłowe wykonanie wymiany może prowadzić do uszkodzenia ważnych komponentów, takich jak konwerter momentu obrotowego (sprzęgło hydrokinetyczne) czy moduł mechatroniki. Warto więc działać rozsądnie, aby nie okazało się, że oszczędności na wymianie oleju w skrzyni automatycznej przerodzą się w późniejsze kosztowne naprawy uszkodzonej skrzyni biegów.
Co zrobić, jeśli zapomniałeś o wymianie oleju w skrzyni biegów?
Samochód, w którym nie wymieniano oleju przez długi czas, nie nadaje się do bezpiecznej jazdy, bo skrzynia biegów w każdej chwili może odmówić posłuszeństwa. Zbliżającą się awarię może zwiastować odczuwalny spadek mocy pojazdu, szarpanie przy zmienianiu biegów, trudności w ich przełączaniu czy nietypowe odgłosy ze skrzyni biegów. Zamiast ryzykować, że staniemy w środku trasy, lepiej więc oddać auto do warsztatu i poszukać zastępczego środka transportu na ten czas.
Wcale nie oznacza to jednak konieczności przesiadki do komunikacji miejskiej. Wystarczy skorzystać z oferty wypożyczalni samochodów CarFree. Oferujemy samochody osobowe, dostawcze i busy gotowe do wynajęcia od ręki na dowolny okres czasu - dzień, tydzień, miesiąc lub na dłuższy czas. To idealne rozwiązanie awaryjne, gdy musisz udać się w trasę, a Twój pojazd jest niesprawny.
Usługi naszej wypożyczalni aut cieszą się też dużym zainteresowaniem wśród osób, które nie mają własnego auta, bo nie chcą kłopotać się z takimi kwestiami jak regularna wymiana oleju, ubezpieczenie OC czy naprawy, a jednocześnie w razie potrzeby chcą mieć samochód zawsze pod ręką.
Jak wynająć samochód na czas wymiany oleju?
Wynajęcie auta z wypożyczalni CarFree jest proste i szybkie. Wystarczy wejść na naszą stronę internetową, wypełnić dane w formularzu rezerwacyjnym i zgłosić się po odbiór samochodu. Pojazd będzie dostępny w przeciągu 3 godzin od rezerwacji, ale jeżeli potrzebujesz go szybciej, prosimy o kontakt.
Dokładamy wszelkich starań, aby współpraca z nami była dla klientów przyjemnym doświadczeniem, dlatego zapewniamy szeroki wybór aut, brak konieczności wpłacania kaucji, brak limitu kilometrów i szereg przydatnych usług dodatkowych. Zapraszamy do skorzystania z naszej oferty.
1. Czy każdy ma możliwość wynajęcia samochodu?
Jedynym warunkiem skorzystania z naszej oferty jest przekroczenie progu wiekowego 21 lat i posiadanie uprawnień do kierowania pojazdami od roku lub dłużej.
2. Ile kosztuje wynajęcie samochodu na weekend?
Wypożyczenie auta na weekend to koszt rzędu kilkuset złotych. Ostateczna cena zależy od wybranego modelu auta, pakietu ubezpieczeń oraz opcji dodatkowych. Szczegółowy koszt możesz poznać, wypełniając formularz rezerwacji dostępny na naszej stronie.
3. Gdzie mogę odebrać auto?
Nasze punkty odbioru rozlokowane są praktycznie we wszystkich większych miastach w Polsce, ale jeżeli z dojazdem do najbliższej placówki nie jest Ci po drodze, możemy umówić się na podstawienie auta pod adres, który nam wskażesz. Zapraszamy w tym celu do kontaktu pod numerem +48 794 500 550.