Aktualności

2025-06-02

 

Ile może wystawać ładunek z tyłu samochodu?

2025-06-02
Ile może wystawać ładunek z tyłu samochodu?

Planujesz przewieźć coś, co nie mieści się w całości w bagażniku? Prawo dopuszcza wystający ładunek z tyłu pojazdu, ale tylko w określonym zakresie. Dowiedz się, ile może wystawać ładunek z tyłu samochodu, jak go oznakować i czego unikać, by nie dostać mandatu.

Ile może wystawać ładunek z tyłu auta - przepisy

Przepisy dotyczące wystającego ładunku z tyłu samochodu są dość precyzyjne i wynikają bezpośrednio z prawa o ruchu drogowym. To ważne, ponieważ nieprawidłowy transport może skończyć się nie tylko mandatem, ale też realnym zagrożeniem dla innych uczestników ruchu drogowego. Zgodnie z aktualnymi przepisami, ładunek z tyłu pojazdu może wystawać maksymalnie do 2 metrów poza tylny obrys pojazdu, o ile jego całkowita długość nie przekroczy 12 metrów. W przypadku pojazdów krótszych - ta granica może być osiągnięta szybciej, więc warto dokładnie to zmierzyć.

Jeśli chodzi o pojazdy inne niż samochody osobowe - na przykład dostawcze lub przyczepy -dopuszczalne wymiary ładunku są takie same, ale należy uwzględnić również ograniczenia dotyczące całkowitej długości zespołu pojazdów. Przepisy wskazują też, że jeśli ładunek wystaje z tyłu samochodu więcej niż 0,5 metra, musi być odpowiednio oznakowany – o czym więcej w kolejnej części artykułu.

Warto wiedzieć, że pomiar nie dotyczy długości przewożonego przedmiotu jako takiej, ale odległości od tylnego obrysu pojazdu do najbardziej wystającej krawędzi ładunku. To oznacza, że nawet jeśli przewozisz coś stosunkowo krótkiego, ale ułożonego w taki sposób, że jego koniec wystaje nadmiernie poza tylną część auta - możesz łamać przepisy.

Ustawodawca bierze pod uwagę także kwestię bezpieczeństwa - ładunek nie może ograniczać widoczności ani naruszać stateczności pojazdu. Ważne jest również to, aby nie zasłaniał on tablic rejestracyjnych ani świateł - w przeciwnym razie narażasz się nie tylko na mandat, ale też ryzyko wypadku. Przewożony ładunek musi być stabilny i nie może wpływać negatywnie na sterowność pojazdu.

Szukasz dużego auta, aby przewieźć większy ładunek? Sprawdź wynajem busów dostawczych w CarFree i nie martw się o ograniczenia!

Prawidłowe oznakowanie ładunku wystającego

Jeśli przewożony ładunek wystaje z tyłu pojazdu o więcej niż 0,5 metra poza jego obrys, należy go obowiązkowo oznaczyć. To nie tylko kwestia bezpieczeństwa, ale również przepis prawa o ruchu drogowym. W zależności od rodzaju pojazdu i warunków na drodze, obowiązują różne sposoby oznaczenia. Co istotne - stosowane oznaczenia muszą być dobrze widoczne, solidnie przymocowane i spełniać konkretne parametry.

Podstawową formą oznakowania ładunku wystającego z tyłu pojazdu są pasy w kolorze białym i czerwonym, umieszczone bezpośrednio na końcu ładunku. Mogą być one przyklejone do przedmiotu, zawieszone na specjalnej tarczy lub na tzw. bryle geometrycznej - np. stożku - która sygnalizuje koniec przewożonego elementu. Przepisy mówią wyraźnie: widoczna od tyłu powierzchnia takich pasów musi wynosić co najmniej 1000 cm², a samo oznakowanie nie może składać się z mniej niż dwóch pasów każdej barwy.

W sytuacji, gdy widoczność jest ograniczona - na przykład po zmroku, we mgle lub podczas intensywnych opadów – konieczne jest dodatkowe zabezpieczenie. Na najbardziej wystającej krawędzi ładunku należy umieścić czerwone światło oraz czerwone światło odblaskowe. Dzięki temu kierowcy jadący za Tobą będą mogli odpowiednio wcześnie zauważyć wystający ładunek i dostosować swoją jazdę.

Jeśli przewożony ładunek to drewno długie (np. belki), dopuszcza się stosowanie zamiast pasów chorągiewki lub tarczy barwy pomarańczowej. Jest to wyjątek, ale często stosowany w transporcie materiałów budowlanych.

W przypadku samochodów osobowych lub przyczep ciągniętych przez takie auta, przepisy przewidują uproszczone oznaczenie - można zastosować czerwoną chorągiewkę o wymiarach co najmniej 50 × 50 cm, przymocowaną do końca ładunku w jego najbardziej wysuniętym punkcie.

Nie wystarczy jednak zamocować czegokolwiek - np. reklamówki czy kawałka materiału. Brak odpowiedniego oznakowania ładunku może skutkować mandatem, a w razie wypadku - również odpowiedzialnością cywilną.

Jak zabezpieczyć ładunek wystający poza obrys pojazdu?

Sam fakt, że ładunek wystaje z tyłu pojazdu, nie jest zabroniony - o ile spełniasz odpowiednie warunki dotyczące długości i oznakowania. Ale równie ważne jest to, jak go zabezpieczysz. Nawet najlepiej oznaczony przedmiot może stanowić zagrożenie, jeśli nie zostanie solidnie unieruchomiony. Przepisy nie narzucają jednej konkretnej metody mocowania, ale podkreślają, że ładunek nie może naruszać stateczności pojazdu ani zagrażać innym uczestnikom ruchu.

Zabezpieczając wystający ładunek z tyłu samochodu, warto kierować się kilkoma uniwersalnymi zasadami. Przede wszystkim należy użyć pasów transportowych z napinaczem, które pozwalają dokładnie dociągnąć ładunek do podłoża lub ścianek bagażnika. W przypadku lekkich przedmiotów, które łatwo przesunąć, dobrze sprawdzają się też maty antypoślizgowe, zapobiegające ich przemieszczaniu się w trakcie jazdy.

Jeśli przewożony ładunek jest długi - np. rury, deski czy drabiny - najlepiej unieruchomić go w kilku miejscach. Pasy mocujące powinny być przeciągnięte przez stabilne punkty zaczepienia wewnątrz pojazdu lub na jego podłodze. Trzeba też pamiętać, że ładunek nie może wystawać na boki bardziej niż 23 cm od najbardziej zewnętrznego punktu bocznego obrysu pojazdu - i nie może zwiększać całkowitej szerokości pojazdu do więcej niż 2,55 m.

Zawsze warto sprawdzić, czy po zamknięciu bagażnika lub drzwi tylnej klapy nic się nie przemieszcza - szczególnie jeśli ładunek opiera się na zawiasach. Dobrą praktyką jest kontrola pasów co jakiś czas podczas dłuższej trasy, zwłaszcza jeśli ładunek wystaje znacznie poza tylny obrys samochodu i może zmieniać swoje położenie podczas przyspieszania lub hamowania.

Jak zabezpieczyć ładunek, który wystaje z bagażnika / fot. Canva.com

Jaka jest maksymalna dopuszczalna wysokość pojazdu z ładunkiem?

Przewożony ładunek może wystawać nie tylko z tyłu, ale także do góry - np. gdy układasz coś na dachu samochodu lub pakujesz wysokie przedmioty do przestrzeni ładunkowej. Zgodnie z przepisami, całkowita wysokość pojazdu wraz z ładunkiem nie może przekraczać 4 metrów, niezależnie od rodzaju pojazdu. Dotyczy to zarówno samochodów osobowych, jak i dostawczych czy przyczep.

Wysokość mierzy się od poziomu nawierzchni do najwyższego punktu pojazdu lub ładunku, dlatego tak ważne jest uwzględnienie także bagażników dachowych, relingów czy elementów mocujących. Nawet jeśli sam ładunek nie jest bardzo wysoki, w połączeniu z uchwytami i platformą może przekroczyć dozwoloną granicę. Przeciążenie w pionie może nie tylko narazić kierowcę na mandat, ale też uniemożliwić przejazd pod wiaduktami, bramami lub przez tunele.

W praktyce warto pamiętać, że wiele obiektów drogowych - np. parkingi podziemne, garaże czy niektóre stacje paliw - ma ograniczoną prześwitową wysokość do 2,1-2,5 metra. Dlatego planując trasę z wysokim ładunkiem, trzeba uwzględnić nie tylko prawo o ruchu drogowym, ale i infrastrukturę. Przewożony ładunek musi być stabilny, dobrze przymocowany i nie może się przechylać – to może wpływać na sterowność pojazdu oraz jego środek ciężkości.

Warto też mieć na uwadze, że ograniczenia wysokości mogą różnić się w niektórych krajach Unii Europejskiej - np. we Francji czy Niemczech obowiązują te same 4 metry, ale już w Szwajcarii czy Wielkiej Brytanii mogą być inne limity dla pojazdów specjalnych.

Czy istnieją wyjątki dotyczące przewozu ładunku poza obrys samochodu?

Standardowe przepisy jasno określają, jak bardzo może wystawać ładunek z tyłu pojazdu oraz jak należy go oznakować. Ale co w sytuacji, gdy przewożony ładunek nie mieści się w tych granicach - jego długość, szerokość lub wysokość przekracza dozwolony obrys pojazdu? Odpowiedzią jest transport ponadgabarytowy, określany też jako transport nienormatywny. Tego rodzaju przewóz jest dozwolony, ale wymaga spełnienia konkretnych warunków formalnych.

Zgodnie z prawem o ruchu drogowym, jeśli ładunek wystający przekracza dopuszczalne limity, przewoźnik musi uzyskać zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego. Wyróżnia się kilka kategorii takich zezwoleń, a najczęściej stosowane są kategorie II, III i IV. Każda z nich różni się zakresem dopuszczalnych wymiarów i masy pojazdu oraz ładunku.

Na przykład:

  • Kategoria II pozwala na transport, gdy pojazd ma mniej niż 3,2 m szerokości i mniej niż 4,3 m wysokości, a jego długość nie przekracza 15 m (lub 23 m dla zespołu pojazdów).

  • Kategoria III umożliwia przewóz ładunków jeszcze większych, do 3,4 m szerokości i do 30 m długości (dla pojazdów z osiami skrętnymi).

  • Kategoria IV dotyczy pojazdów o masie całkowitej do 60 ton i szerokości nawet do 4 m na drogach dwujezdniowych klasy A lub S.

Przewóz ładunku wystającego poza obrys auta na takich zasadach wymaga dokładnego zaplanowania trasy, czasem także asysty pilota drogowego, a nawet uzgodnień z zarządcami dróg. To proces bardziej złożony niż standardowy transport, ale legalny i bezpieczny - pod warunkiem spełnienia wszystkich wymogów.

W przypadku osób przewożących przedmiot wystający z tyłu samochodu osobowego na własny użytek – np. meble, elementy budowlane czy sprzęt rekreacyjny - nie wchodzą w grę przepisy o ładunkach ponadgabarytowych. Nadal jednak trzeba pamiętać, że ładunek z tyłu pojazdu nie może przekroczyć 2 metrów poza obrys i musi być właściwie oznakowany.

Jeśli nie masz odpowiedniego pojazdu do przewozu dużych przedmiotów - warto rozważyć wypożyczenie auta dostawczego z CarFree. To wygodne i bezpieczne rozwiązanie, które pozwala uniknąć problemów związanych z przewozem ładunku wystającego poza obrys pojazdu prywatnego.

Ubezpieczenie OC a przewóz ładunku z tyłu samochodu

Przewożąc ładunek samochodem dostawczym lub osobowym, trzeba pamiętać, że nie tylko przepisy ruchu drogowego mają tu znaczenie. Równie istotne są zasady wynikające z ubezpieczenia OC - zarówno w kontekście ewentualnych szkód, jak i odpowiedzialności cywilnej kierowcy. W przypadku ładunku wystającego poza obrys samochodu ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania, jeśli nie dochowano obowiązujących norm dotyczących transportu i oznakowania.

W praktyce oznacza to, że jeśli dojdzie do kolizji, a przewożony ładunek był niewłaściwie zamocowany, nieprawidłowo oznaczony albo wystawał nadmiernie poza tylny obrys auta - odpowiedzialność może spaść w całości na kierowcę. Co więcej, jeśli końcu ładunku nie umieszczono wymaganej tarczy lub bryły geometrycznej z czerwonymi i białymi pasami, albo nie zastosowano czerwonego światła odblaskowego przy złej widoczności, może to być uznane za rażące naruszenie przepisów.

Ubezpieczyciel weźmie również pod uwagę, czy umieszczenie ładunku nie naruszyło widoczności z przodu pojazdu lub nie wpłynęło negatywnie na jego stabilność. Przypadki, w których przewożony przedmiot zaczyna przesuwać się wewnątrz auta, bywają podstawą do zakwestionowania wypłaty odszkodowania. Jeśli ładunek utrudniał kierowania pojazdem, nie był zabezpieczony albo przekraczał maksymalne wymiary - OC może nie zadziałać w Twoją korzyść.

Warto też pamiętać, że przewożony ładunek powinien znajdować się w odpowiedniej odległości od siedzenia kierowcy - w niektórych przypadkach mówi się o minimum 1,5 metra, by uniknąć zagrożenia w razie nagłego hamowania. Dotyczy to szczególnie sytuacji, w których przewozi się elementy luzem, np. sprzęt sportowy, meble czy narzędzia.

Jeśli Twój samochód został uszkodzony z winy innego kierowcy i potrzebujesz auta do transportu ładunków - warto wiedzieć, że możesz wynająć pojazd zastępczy z OC sprawcy. W CarFree dostępne są auta dostawcze i osobowe, które świetnie sprawdzą się w takich sytuacjach.

Podsumowanie: przewożony ładunek - ile może wystawać? Prawo o ruchu drogowym

Przewożony ładunek może wystawać z tyłu pojazdu, ale tylko w granicach określonych przepisami. Jeśli wystaje do 0,5 m za tylną płaszczyznę obrysu pojazdu - nie ma konieczności oznakowania. Jeżeli jednak przekracza ten dystans, konieczne jest oznaczenie ładunku wystającego przy pomocy pasów czerwono-białych, a przy ograniczonej widoczności - dodatkowo czerwonego światła odblaskowego skierowanego do tyłu. W szczególnych przypadkach - np. przy przewozie drewna - dopuszczalne są też chorągiewki i tarcze barwy pomarańczowej, umieszczone na końcu ładunku bryle geometrycznej.

Ładunek nie może zasłaniać tablic rejestracyjnych, świateł ani wpływać na sterowność pojazdu. Dotyczy to zarówno tyłu samochodu ciężarowego, jak i osobowego, a także sytuacji, w których przedmioty wystają z dachu pojazdu lub poza boczne płaszczyzny obrysu pojazdu. Trzeba również pamiętać o tym, by koniec przewożonego elementu nie znajdował się zbyt blisko przodu pojazdu w sytuacji, gdy jest on długi i mocowany w sposób nietypowy, np. na przyczepie.

Nie ma również dowolności w zakresie szerokości i wysokości - całkowita szerokość z ładunkiem nie może przekraczać 2,55 m (chyba że transport odbywa się jako ponadgabarytowy), a wysokość – 4 m. Jeśli umieszczenie ładunku narusza widoczność do przodu lub utrudnia kierowanie pojazdem, może to zostać potraktowane jako wykroczenie.

W przypadku transportu towarów w specjalistycznych pojazdach - np. w chłodniach lub autach z szczelną skrzynią ładunkową - zasady również obowiązują, choć ładunek zazwyczaj nie wystaje z tyłu pojazdu. Ale nawet wtedy ważne jest, by ładunek nie wystawał poza tylną część ładunku, nie wychodził poza tyłu krawędzi ładunku, ani nie powodował problemów z boku pojazdu.

Ile może wystawać ładunek z tyłu samochodu - najczęściej zadawane pytania

Ile ładunek może wystawać z tyłu?

Ładunek może wystawać z tyłu pojazdu maksymalnie do 2 metrów za tylną płaszczyznę obrysu samochodu, o ile całkowita długość nie przekracza 12 metrów. W przypadku krótszych pojazdów limit ten może być mniejszy, dlatego warto mierzyć od końca tyłu krawędzi ładunku.

Ile może wystawać materiał z bagażnika?

Jeśli materiał wystaje z bagażnika więcej niż 0,5 metra poza obrys samochodu, należy go obowiązkowo oznakować. Ważne też, by nie naruszał stateczności pojazdu i nie przesuwał się w stronę siedzenia kierowcy podczas hamowania.

Jak oznakować wystający ładunek samochodu?

Wystający ładunek należy oznaczyć białymi i czerwonymi pasami lub tarczą na jego końcu. Gdy widoczność jest słaba, na tyłu krawędzi ładunku umieszcza się czerwone światło oraz czerwone światło odblaskowe.

Jak prawidłowo oznakować ładunek?

Zgodnie z przepisami, oznakowanie musi mieć powierzchnię co najmniej 1000 cm² i składać się z dwóch pasów każdej barwy. W przypadku niektórych ładunków - jak drewno - dopuszcza się zastosowanie chorągiewki lub tarczy barwy pomarańczowej, mocowanej do przodu części ładunku.

Jaki mandat za wystający ładunek?

Za niewłaściwe oznakowanie lub przekroczenie dopuszczalnych wymiarów ładunku można otrzymać mandat w wysokości do 500 zł. Dodatkowo kierowca może zostać ukarany, jeśli ładunek ogranicza widoczność z przodu pojazdu lub wystaje na boku pojazdu, naruszając obrys samochodu.

Ile może wystawać ładunek z tyłu samochodu dostawczego w Niemczech?

W Niemczech ładunek może wystawać z tyłu maksymalnie na 1,5 metra, a jeśli droga kończy się w miejscu rozładunku - do 3 metrów. W każdym przypadku musi być dobrze oznakowany i nie może przekraczać dopuszczalnej ładowności pojazdu ani zasłaniać przedniej płaszczyzny obrysu w kontekście stabilności przewozu.

Objawy uszkodzonej manualnej i automatycznej skrzyni biegów
2025-06-03

Objawy uszkodzonej manualnej i automatycznej skrzyni biegów

Skrzynia biegów to jeden z ważniejszych elementów każdego samochodu, a jej awaria to scenariusz, którego kierowcy chcą za wszelką cenę uniknąć. Na szczęście istnieje wiele objawów, które mogą sygnalizować zbliżające się problemy ze skrzynią - zarówno manualną, jak i automatyczną. Warto je znać, by zareagować odpowiednio wcześnie i uchronić się przed poważną awarią oraz kosztowną naprawą lub wymianą podzespołu.


Szwajcaria Kaszubska - co zobaczyć i gdzie warto pojechać?
2025-05-29

Szwajcaria Kaszubska - co zobaczyć i gdzie warto pojechać?

Jeśli jeszcze nie słyszeliście o Szwajcarii Kaszubskiej, sprawdźcie nasz przewodnik po tym niezwykle urokliwym miejscu, znajdującym się w centralnej, najwyżej położonej części Pojezierza Kaszubskiego. Piękna przyroda, punkty widokowe, muzea i ciekawe elementy małej i dużej architektury zapadną Wam w pamięć na długi czas! Zapraszamy Was w podróż po Szwajcarii Kaszubskiej.


 
Logo
  • Instagram
  • Facebook
CarFree Sp. z o.o.

NIP: 521 369 56 26

REGON: 361388616

Infolinia 24/7
Obsługa rezerwacji
Dział marketingu
Biuro obsługi klienta
Dział księgowości
Wynajem średnioterminowy (od 30 dni)
Klauzula informacyjna

Szanujemy Twoją prywatność i dbamy o ochronę Twoich danych osobowych. W celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania serwisu stosujemy pliki cookie. Możemy również wykorzystywać pliki cookie własne oraz pliki cookie naszych partnerów w celach analitycznych i marketingowych, w szczególności w celu dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji. Korzystanie z plików cookie analitycznych, marketingowych i funkcjonalnych wymaga Twojej zgody. Klikając 'Akceptuj wszystko powyższe', wyrażasz zgodę na ich używanie. Jeśli chcesz dostosować swoje zgody dla nas i naszych partnerów, kliknij 'Zmień swoje preferencje'. Pamiętaj, że masz prawo w dowolnym momencie wycofać udzieloną zgodę, zmieniając ustawienia plików cookie w swojej przeglądarce internetowej lub w ustawieniach serwisu

Przetwarzanie Twoich danych osobowych związane z korzystaniem z plików cookie w celach wyżej wymienionych jest prowadzone przez CarFree sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (02-677), ul. Cybernetyki 5, będącego administratorem danych. W niektórych przypadkach administratorami danych mogą być również nasi partnerzy. Szczegółowe informacje na temat korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie oraz przetwarzania Twoich danych osobowych, w tym dotyczące Twoich uprawnień, zawarte są w naszej Polityce prywatności.

Czytaj treść polityki prywatności

Poniżej możesz ustawić swoje preferncje dotyczące polityki plików cookies.


Ustawienia ciasteczek

Szanujemy Twoją prywatność i dbamy o ochronę Twoich danych osobowych. W celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania serwisu stosujemy pliki cookie. Możemy również wykorzystywać pliki cookie własne oraz pliki cookie naszych partnerów w celach analitycznych i marketingowych, w szczególności w celu dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji. Korzystanie z plików cookie analitycznych, marketingowych i funkcjonalnych wymaga Twojej zgody. Klikając 'Zaakceptuj wszystkie', wyrażasz zgodę na ich używanie. Jeśli nie wyrażasz zgody na korzystanie przez nas z plików cookie innych niż niezbędne pliki cookie, prosimy kliknij 'Odrzuć wszystkie'. Jeśli chcesz dostosować swoje zgody dla nas i naszych partnerów, kliknij 'Zarządzaj cookies'. Pamiętaj, że masz prawo w dowolnym momencie wycofać udzieloną zgodę, zmieniając ustawienia plików cookie w swojej przeglądarce internetowej lub w ustawieniach serwisu

Przetwarzanie Twoich danych osobowych związane z korzystaniem z plików cookie w celach wyżej wymienionych jest prowadzone przez CarFree sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (02-677), ul. Cybernetyki 5, będącego administratorem danych. W niektórych przypadkach administratorami danych mogą być również nasi partnerzy. Szczegółowe informacje na temat korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie oraz przetwarzania Twoich danych osobowych, w tym dotyczące Twoich uprawnień, zawarte są w naszej Polityce prywatności.


 
(+48) 794 500 550
rozpocznij chat